Filters

Hoe vitaal ben jij? Alles wat je moet weten over vitaliteit


Volgens onderzoeksbureau TNO hebben in 2040 twee op de drie mensen in Nederland overgewicht. Op dit moment ervaart één op de acht medewerkers in Nederland burn-out gerelateerde klachten. Overgewicht en burn-outs zijn duidelijke voorbeelden van een slechte fysieke en mentale vitaliteit. Maar wat is ‘vitaliteit’ eigenlijk? En wat kun je doen om jouw vitaliteit te verbeteren?

Wat is vitaliteit?


Een ander woord voor vitaliteit is ‘levenskracht’. We noemen iemand ‘vitaal’ als hij of zij energie en levenslust heeft en lichamelijk en geestelijk goed in zijn of haar vel zit.

Fysieke vitaliteit


Fysieke vitaliteit gaat over je lichamelijke toestand. Dus hoeveel energie je hebt, maar ook hoe het met je lichamelijke conditie en fitheid gaat. Er zijn verschillende dingen die je kunt doen om je fysieke vitaliteit te verbeteren. Bijvoorbeeld goed eten en regelmatig bewegen. Ook je mentale gesteldheid kan je fysieke vitaliteit beïnvloeden.

In ons artikel ‘De voordelen van bewegen’ lees je meer over hoe je met voldoende beweging je fysieke vitaliteit verbetert.

Mentale vitaliteit


Met mentale vitaliteit (ook wel ‘psychische vitaliteit’) wordt je geestelijke gesteldheid bedoeld. Het gaat dan bijvoorbeeld over of je vindt dat je een zinvolle dagbesteding hebt (bijvoorbeeld je werk), of dat je het gevoel hebt dat je voldoende ruimte hebt om je te ontwikkelen. Ook je lichamelijke gesteldheid kan van invloed zijn op je mentale vitaliteit. Bijvoorbeeld als je veel sport en lekker in je vel zit, maar ook als je langdurig ziek bent.

Yoga-oefeningen zijn niet alleen goed voor je fysieke vitaliteit; ze kunnen ook helpen om stress te verminderen en je mentale vitaliteit te verbeteren.

Wat kun je meten? En hoe?


Je kunt verschillende dingen meten om meer te leren over je gezondheid. Bijvoorbeeld je lengte en gewicht. Maar ook andere dingen die van invloed zijn op je gezondheid. Bijvoorbeeld je temperatuur, spiermassa, vetpercentage, cholesterolen glucosewaarde. De belangrijkste waarden die je zelf kunt meten zijn je hartslag, bloeddruk en saturatie. Vegro heeft een groot aanbod aan meetapparatuur, waarmee je deze metingen snel en gemakkelijk zelf kunt uitvoeren. Heb je lichamelijke klachten? Neem dan altijd eerst contact op met je huisarts.

Bloeddrukmetingen


Vegro heeft een ruim aanbod aan betrouwbare polsbloeddrukmeters en bovenarmbloeddrukmeters. Hiermee kun je via je pols, of met een manchet om de bovenarm snel inzicht krijgen in jouw bloeddrukwaardes. Als je hier liever assistentie bij wilt hebben, dan kun je altijd even langskomen in één van onze zorgwinkels.

In ons artikel 'bloeddruk meten' lees je meer over (het meten van) je bloeddruk.

Hartslagmetingen


Bij het meten van je hartslag is betrouwbare meetapparatuur heel belangrijk. Voor hartpatiënten, maar bijvoorbeeld ook voor sporters, die op basis van hun gemiddelde hartslag de training kunnen aanpassen. Bij Vegro vind je een ruim aanbod aan betrouwbare hartslagmeters. Met deze apparatuur kun je ook je bloeddruk meten!

Mocht je je hartslag willen meten, maar heb je geen meetapparatuur bij de hand? Dan kun je dit ook doen door de binnenkant van je pols te voelen. Gebruik hierbij niet je duim, omdat je dan kans hebt om de hartslag van je duim te voelen. Tel het aantal hartslagen voor vijftien seconden, en vermenigvuldig dit dan met vier. Bij een regelmatige hartslag zou je tussen de zestig en tachtig slagen moeten uitkomen.

In ons artikel 'hartslag meten vind je meer informatie over (het meten van) je hartslag.

Saturatie


Met ‘saturatie’ bedoelen we het zuurstofgehalte in je bloed. Een gezonde saturatie ligt tussen de 95% en 100%. Dit percentage kan nooit hoger zijn dan 100%.  Soms ligt dit iets lager, bijvoorbeeld als je COPD hebt. Met behulp van de betrouwbare saturatiemeters van Vegro, kun je snel je saturatie meten.

In ons artikel 'saturatie meten' kom je meer te weten over (het meten van) je saturatie. Voel je je al een tijd kortademig, moe en futloos, is je saturatie lager dan 90% en heb je geen COPD? Schakel dan direct een dokter in.

Cholesterolmetingen


Een hoog cholesterolgehalte in je bloed vergroot de kans op hart- en vaatziekten. Van een hoog cholesterol merk je niets, dus het is belangrijk om het cholesterolgehalte in je bloed regelmatig te meten. Zeker als je wat ouder bent. De huisarts kan een uitgebreide cholesteroltest bij je uitvoeren. Wil je weten of het tijd is voor een bezoek aan de huisarts, of wil je tussen de bezoeken door zelf je cholesterolwaarde in de gaten houden? Gebruik dan een cholesterol zelftest.

Kunnen we jou helpen?


Vond je dit artikel leuk om te lezen, kijk dan ook eens bij onze andere artikelen over gezondheid. Heb je nog vragen over dit artikel of over een van onze producten? Neem dan gerust contact op met onze Klantenservice via 0900 - 288 77 66. We helpen je graag!
Nieuwsbrief
Geef uw e-mailadres op en ontvang onze gratis nieuwsbrief.
Laden
Laden