Filters

Bewegen voor ouderen: 5 activiteiten

Voldoende beweging levert je veel gezondheidsvoordelen op. Maar elke dag hetzelfde rondje wandelen wordt snel wat saai. In dit artikel vind je daarom vijf bewegingsactiviteiten voor ouderen. Zo houd je bewegen leuk!

Waarom is bewegen voor ouderen belangrijk?


Een goede conditie is voor iedereen belangrijk. Ook voor ouderen geeft 30 minuten beweging per dag heel veel voordelen. Het kan bijvoorbeeld helpen aan het houden van je zelfstandigheid, zodat je zelf nog veilig naar de winkel kunt om boodschappen te doen. Lichamelijke helpen ook je hersenen en dus je geheugen gezond te houden. In ons artikel ‘De voordelen van bewegen’ hebben we alle gezondheidsvoordelen voor je op een rijtje gezet.

1. Bewegen op muziek voor ouderen


Muziek haalt herinneringen aan vroeger naar boven en maakt verschillende emoties los. Bij bewegingsoefeningen kan muziek extra aanmoedigend werken.

Voorbeeld: Danslessen voor ouderen


Van ballroom tot zumba: in verschillende dansscholen en buurtcentra vind je danslessen speciaal voor ouderen. Deze lessen zijn voor iedereen beschikbaar, dus je kunt er ook terecht als je nooit eerder gedanst hebt. En als de benen niet zo goed meer willen, is zittend dansen een goede andere keuze om toch op een leuke manier in beweging te zijn.

2. Evenwichtsoefeningen en balansoefeningen voor ouderen


Yoga is een veelgebruikte manier om je evenwichtsgevoel te verbeteren. Daarnaast kan het je ook helpen om te ontspannen en stress een plek te geven.

Voorbeeld: Opwaartse groet. Met deze oefening strek je je hele lichaam en sta je steviger in je schoenen.

  1. Ga rechtop staan, met je voeten recht onder je heup en je tenen naar voren. Als je niet meer zo goed ter been bent kun je ook in een stoel gaan zitten.
  2. Laat je armen ontspannen langs je lichaam hangen en houd je rug recht.
  3. Adem diep in en breng allebei je handen rustig en in een weidse beweging tot recht boven je hoofd, tot je armen gestrekt zijn en je handen elkaar raken. Houd een paar seconden vast.
  4. Adem uit en breng je armen op dezelfde manier langzaam naar beneden. Herhaal deze oefening tien keer.

In ons artikel ‘Top 5 yoga-oefeningen voor ouderen’ vind je meer yogaoefeningen. Ben je op zoek naar oefeningen voor een betere balans, bekijk dan ons artikel 'De 7 beste balansoefeningen voor ouderen'.

3. Wandelen voor ouderen


Wandelen is een heel makkelijke manier om elke dag voldoende beweging te krijgen. Bovendien verlaagt regelmatig wandelen het cholesterolgehalte, de kans op overgewicht en een hoge bloeddruk.

Voorbeeld: Wandelen met een app


Ben je je dagelijkse rondje park een beetje zat? Er bestaan verschillende smartphoneapps die een nieuw wandelrondje voor je uitstippelen. De app ‘Wandelen’ (voor Android en Apple/iOS) is gratis en vaak gebruikt.

In ons artikel ‘Afvallen door wandelen’ lees je meer handige wandeltips (en hoe je er mogelijk zelfs een paar kilo mee verliest). Ook vind je er handige wandelhulpmiddelen, zoals voetdempers om heup- of kniepijn te voorkomen, of een wandelstok als je wat minder makkelijk loopt.

4. Krachttraining voor ouderen


Krachttraining zorgt ervoor dat je sterk en fit blijft, waardoor je veel dingen zelf kunt blijven doen. Denk bijvoorbeeld aan traplopen, het verplaatsen van meubels en het tillen van je boodschappen.

Voorbeeld: Muur push-ups


Met deze oefening versterk je je arm-, schouder- en borstspieren.
  1. Ga iets verder dan armlengte bij de muur vandaan staan. Plaats je handen tegen de muur, op schouderhoogte.
  2. Buig je armen, zodat je langzaam naar de muur toe beweegt. Zorg dat je je rug recht houdt en je voeten plat op de grond blijven.
  3. Houd deze houding één seconde vast.
  4. Druk jezelf langzaam terug omhoog. Herhaal deze oefening tien keer.

In ons artikel ‘Oefeningen voor ouderen’ vind je meer van deze bewegingsoefeningen.

5. Tuinieren voor ouderen


Tuinieren in de frisse buitenlucht is goed voor lichaam én geest. Van bladeren harken en onkruid wieden tot het gezellig maken van je balkon: er komt meer beweging bij kijken dan je denkt en voor je het weet ben je de hele ochtend lekker bezig.

Voorbeeld: Moestuin (op je balkon)


Kweek je eigen groenten op een moestuintafel! Je hoeft dan niet zoveel te bukken en de tafel - eigenlijk een grote plantenbak op poten - neemt weinig ruimte in. Handig als je geen tuin hebt. Vraag ernaar bij het tuincentrum of de doe-het-zelfwinkel.

Kunnen we jou helpen?


Vond je dit artikel leuk om te lezen? Lees dan ook ‘Leuke activiteiten voor ouderen: 10 ideeën en voorbeelden’ of kijk eens bij onze andere artikelen over vitaliteit.
Waarom Vegro?
Uit voorraad leverbaar
Snelle levering
Winkels door heel Nederland
Winkels
  • Bezoek één van onze winkels.
  • Altijd een winkel bij jou in de buurt!
Vegro Nieuwsbrief
Mis geen van onze acties, nieuwtjes en relevante ontwikkelingen en schrijf je in voor onze nieuwsbrief


Max. 1 nieuwsbrief per week, uitschrijven altijd mogelijk


Alle genoemde prijzen zijn inclusief BTW en exclusief verzendkosten
Nieuwsbrief
Geef uw e-mailadres op en ontvang onze gratis nieuwsbrief.
Laden
Laden