11 schadelijke gevolgen van slaaptekort

Goed slapen is belangrijk. Je lichaam moet ‘s nachts namelijk voldoende kunnen herstellen. Ook voor je hersenen is een goede nachtrust onmisbaar. Krijg je regelmatig te weinig slaap? Dan noemen we dat een slaaptekort.

Wat is slaaptekort?


Als je langdurig onvoldoende slaapt noemen we dat ‘slaaptekort’. Een volwassene (vanaf 18 jaar) heeft 7 tot 8 uur slaap per nacht nodig. Te weinig slaap kan verschillende oorzaken hebben. Misschien heb je moeite met in slaap vallen, bijvoorbeeld omdat je veel piekert of last van je rug hebt. Dit heet ook wel ‘slapeloosheid’. Lees hier onze 11 tips voor een goede nachtrust.

Hieronder lees je de 11 meest schadelijke gevolgen van slaaptekort.

1. Je kunt je minder goed concentreren


Al na één slechte nacht zul je merken dat je je de volgende dag minder goed kunt concentreren. Je hebt een goede nachtrust nodig om de informatie die je overdag hebt opgedaan op te slaan en te verwerken. Krijg je langdurig te weinig slaap? Dan neem je veel minder snel nieuwe kennis en informatie op.

2. Je wordt vergeetachtig


Vooral bij ouderen kan een slaaptekort ervoor zorgen dat het brein verandert. Te weinig slaap kan je kortetermijngeheugen aantasten en je vergeetachtiger maken. Er zijn ook steeds meer aanwijzingen dat een slaaptekort mogelijk invloed heeft op het ontwikkelen van de ziekte van Alzheimer.

3. Je hebt een grotere kans op ongelukken


Als je moe bent, kun je je aandacht minder goed erbij houden en ben je niet meer zo alert. Hierdoor maak je meer fouten in het verkeer. Als automobilist, maar ook op de fiets of zelfs tijdens het wandelen. Volgens onderzoekers speelt vermoeidheid een rol bij tien tot vijftien procent van de verkeersongelukken.

4.Je hebt een grotere kans op diabetes


Wakker zijn terwijl je lichaam eigenlijk aan slaap toe is, verstoort je stofwisseling. Hierdoor stijgt het risico op insulineresistentie. Dat betekent: je lichaam is ongevoelig geworden voor insuline. Ook neemt het cortisolgehalte in je lichaam toe. Cortisol wordt ook wel het ‘stresshormoon’ genoemd. Insulineresistentie en teveel cortisol kunnen op de lange termijn bijdragen aan het ontwikkelen van diabetes type 2 (ook wel ‘suikerziekte’).

5. Je angstgevoelens worden erger


Al vanaf twee nachten te weinig slaap kunnen angstgevoelens veel sterker worden. Dat komt omdat het gedeelte van de hersenen dat je emoties reguleert (de ‘amygdala’) minder goed werkt bij een slaaptekort. De prikkels die angst veroorzaken, zoals een hard geluid of een enge film, komen dan veel sterker binnen.

6. Je gevoelens van eenzaamheid worden erger


Te weinig slaap kan je vatbaarder maken voor gevoelens van eenzaamheid. Er zijn sterke aanwijzingen dat mensen met slaaptekort minder sociale contact hebben. Door slaaptekort zitten zij minder goed in hun vel en vermijden ze sociale contacten. Maar dit versterkt het gevoel van eenzaamheid en isolatie juist, waardoor je nog slechter slaapt en in een soort vicieuze cirkel terechtkomt.

7. Je voelt je minder gelukkig


Na een slechte nacht kun je de volgende dag somberder zijn dan anders. Angst en eenzaamheid dragen natuurlijk ook niet bij aan een gelukkig gevoel. Ook heeft onderzoek bewezen dat mensen met een slaaptekort twee keer zo vaak last hebben van een depressie als mensen met voldoende nachtrust. Mensen die een lange tijd slecht slapen, lopen meer risico op het ontwikkelen van depressieve klachten.

8. Je wordt zwaarder


Je komt sneller aan als je te weinig slaapt. Dat komt niet doordat je normaal gesproken tijdens het slapen veel calorieën verbrandt, maar omdat je je impulsen minder goed kunt onderdrukken als je moe bent. Hierdoor maak je sneller ongezonde keuzes en kun je aankomen. Daarnaast maken mensen met een slechte nachtrust meer van het hormoon ghreline aan, wat zorgt voor een hongergevoel.

9. Je ziet minder


Een slechte nachtrust maakt je spieren moe - ook die van je ogen. Na een paar korte nachten kun je last krijgen van tunnelvisie. Ook kan het zijn dat je dubbel of wazig ziet. Bij extreme vermoeidheid zien sommige mensen zelfs dingen die er helemaal niet zijn (hallucineren).

10. Je reactievermogen wordt minder


Slaaptekort kan je reactiesnelheid vertragen. Heb je meerdere nachten slecht geslapen? Dan kan het zijn dat je meer moeite hebt met het het nemen van beslissingen. Ook kan het zijn dat je trager reageert dan je gewend bent. Dit kan dan weer tot (verkeers)ongelukken leiden.

11. Je motoriek wordt minder


Vermoeidheid als gevolg van slaaptekort heeft een negatieve invloed op je coördinatievermogen en motoriek. Dit betekent dat bewegen veel moeilijker gaat, zoals wandelen, fietsen en boodschappen doen. Je wordt er dus onhandig van. Ook schrijven en zelfs praten kan lastig zijn. Een verminderde motoriek verhoogt bovendien de kans op een lelijke valpartij.


Kunnen we jou helpen?


Wil jij je slaapproblemen voorkomen of oplossen? Lees hier onze 11 tips voor een goede nachtrust. Op onze pagina over vitaliteit vind je nog meer handige adviezen. Heb je nog vragen? Neem dan gerust contact met ons op. We helpen je graag.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!


Wil jij op de hoogte blijven van alle acties, evenementen en ontwikkelingen van Vegro? Schrijf je dan in voor de maandelijkse nieuwsbrief.
Laden
Laden
Waarom Vegro?
Uit voorraad leverbaarUit voorraad leverbaar
Snelle leveringSnelle levering
Met ruim 60 winkels altijd in de buurtAltijd in de buurt
Klantenservice 24/7Klantenservice 24/7 0900 - 288 77 66 (lokaal tarief)
Winkels
  • Bezoek één van onze winkels.
  • Altijd een winkel bij u in de buurt!
Vegro Nieuwsbrief
Ontvang regelmatig tips over positieve gezondheid en blijf op de hoogte van de laatste aanbiedingen en evenementen.

Max. 1 nieuwsbrief per week, uitschrijven altijd mogelijk


Alle genoemde prijzen zijn inclusief BTW en exclusief verzendkosten