Valpreventie: 6 tips en oefeningen voor ouderen

Een valpartij kan vervelende gevolgen hebben. Je kunt er lichamelijk letsel aan overhouden, zoals een kneuzing, maar je kunt er ook angstig van worden. Met deze 6 tips en oefeningen leer je hoe je een valpartij zoveel mogelijk voorkomt.

Wat is valpreventie?


‘Vallen’ betekent ‘plotseling en onvrijwillig op de grond terechtkomen’. Struikelen, bijvoorbeeld. Of uitglijden onder de douche. ‘Valpreventie’ is alles wat je doet om te voorkomen dat dit gebeurt. Er zijn verschillende hulpmiddelen en oefeningen om de kans op een lelijke valpartij te verkleinen.

Waarom is valpreventie belangrijk?


Vallen kan vervelende gevolgen hebben. Je kunt lichamelijke schade oplopen, zoals een (schaaf)wond, een kneuzing of zelfs een botbreuk. Maar de mentale schade, ook wel ‘valangst’, is net zo vervelend. Valangst kan je jouw (gevoel van) zelfstandigheid afnemen. Het is daarom heel belangrijk om valpartijen zoveel mogelijk te voorkomen. Zeker als je al wat ouder bent. Lees hier meer over valangst (en hoe je er weer vanaf komt).

1. Controleer je lichamelijke gezondheid regelmatig


Hoe fit ben jij op dit moment? Het is handig om dit regelmatig te (laten) controleren. Veel ouderen vallen bijvoorbeeld omdat ze zich duizelig voelen. Duizeligheid wordt dan weer vaak veroorzaakt door medicijngebruik of een hoge bloeddruk. En hoe zit het eigenlijk met je evenwichtsgevoel? Ook slechte ogen zijn een belangrijke oorzaak voor valpartijen.

Laat regelmatig je bloeddruk en je ogen opmeten, ook als je geen klachten hebt. Sommige medicijnen kunnen voor concentratie- en evenwichtsproblemen zorgen. Heb je hier last van? Bespreek dit dan met je huisarts.

2. Zorg voor voldoende beweging


Het klinkt misschien tegenstrijdig, maar om valpartijen te voorkomen is het belangrijk dat je voldoende beweegt. Door bijvoorbeeld elke dag een stukje te wandelen, blijven je spieren en gewrichten sterk. Loop je niet meer zo gemakkelijk? Er zijn verschillende hulpmiddelen die je hierbij kunnen helpen, zoals een wandelstok, looprekof rollator. Je kunt ook verschillende oefeningendoen om je lichaam sterk te houden. Dat kan ook met hulp van een fysiotherapeut.

Wil je sterkere benen? Pak een stevige stoel en ga erachter staan. Zorg dat je voeten uit elkaar staan, ongeveer gelijk aan de breedte van je schouders. Houd je vast aan de stoel en zak dan voorzichtig naar achteren (alsof je gaat zitten). Zorg dat je knieën niet verder dan je tenen komen en houd je rug recht. Voel je druk in je bovenbenen? Kom dan langzaam weer overeind. Hier vind je meer bewegingsoefeningen voor ouderen.

3. Eet gezond


Gezonde voeding zorgt voor sterke spieren en botten. Zo verklein je de kans op een valpartij. En mocht je toch onderuit gaan, dan zorgt een gezond en gevarieerd dieet er voor dat je veel sneller geneest.

Vitamine D zorgt voor stevige botten. Het zit onder andere in vlees, eieren en vette vis. Vitamine D-supplementen koop je bij bijna iedere drogist of apotheek. Ook zonlicht is een belangrijke bron. Lees hier meer over gezond eten en vitamine D.

4. Draag stevige schoenen


Je valt veel minder snel als je stevig in je schoenen staat. Zorg dus voor een stevig paar schoenen. Gebruik een schoenlepel om ervoor te zorgen dat ze goed aan je voeten zitten, draag geen hoge hakken en kies voor een rubberen zool. Rubber zorgt voor goede grip, ook op gladde oppervlakken.

Er bestaan verschillende speciaalzaken waar je stevige schoenen kunt kopen of zelfs kunt laten aanmeten. Bezoek er eens een en laat je adviseren. Dat is een veel gevallen helemaal gratis.

5. Zorg voor een veilig huis


De meeste valpartijen vinden in en rondom het huis plaats. Controleer daarom iedere ruimte van je woning op mogelijke gevaren. Voorkom dat je struikelt over losse snoeren. Of uitglijdt over een glad vloerkleed. Maar denk ook aan de hoogte van je stoel of van je toilet. Bij Vegro vind je verschillende hulpmiddelen om je huis veiliger in te richten. Een sta-opstoel helpt bijvoorbeeld om rustig omhoog te komen. En met anti-sliphulpmiddelen voorkom je dat je uitglijdt. Denk bijvoorbeeld aan een douchemat.


Met onze Valpreventie Afvinklijst controleer je jouw woonomgeving op mogelijke gevaren. Maak ook eens een (gratis) afspraak met onze woonconsulent. Zij kijken en denken graag met je mee.

6. Ga op cursus


Er bestaan verschillende zorgorganisaties die valpreventie-cursussen aanbieden. Hier leer je bijvoorbeeld hoe je kunt voorkomen dat je valt, hoe je je evenwicht verbetert en hoe je stabieler loopt. Bekijk ons cursusoverzichtvoor een valpreventiecursus bij jou in de buurt.

Kunnen we jou helpen?


Meer weten over valpreventie? Lees onze andere artikelen over valpreventie. Neem ook gerust contact met ons op als je vragen hebt.

Informatie voor mantelzorgers


Als mantelzorger kun je een grote rol spelen in het voorkomen van valpartijen. Je kunt ervoor zorgen dat de woning veilig is ingericht en dat er geen gevaarlijke plekken zijn. Ben je mantelzorger? Dan raden wij je aan de volgende documenten door te lezen:

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!


Wil jij op de hoogte blijven van alle acties, evenementen en ontwikkelingen van Vegro? Schrijf je dan in voor de maandelijkse nieuwsbrief.
Laden
Laden
Waarom Vegro?
Uit voorraad leverbaarUit voorraad leverbaar
Snelle leveringSnelle levering
Met ruim 60 winkels altijd in de buurtAltijd in de buurt
Klantenservice 24/7Klantenservice 24/7 0900 - 2 88 77 66 
Winkels
  • Bezoek één van onze winkels.
  • Altijd een winkel bij u in de buurt!
Vegro Nieuwsbrief
Ontvang regelmatig tips over positieve gezondheid en blijf op de hoogte van de laatste aanbiedingen en evenementen.

Max. 1 nieuwsbrief per week, uitschrijven altijd mogelijk


Alle genoemde prijzen zijn inclusief BTW en exclusief verzendkosten