10 Tips voor valpreventie bij ouderen


Wanneer u valt en bijvoorbeeld een gebroken heup oploopt, is er een kans dat u bang wordt om opnieuw te vallen. De angst om te vallen, of om nogmaals te vallen, kan een negatieve mentale impact hebben. Valangst zorgt ervoor dat u minder actief wordt en niet meer op pad durft te gaan. U slaat wellicht uw bezoek aan familie of vrienden over en u doet minder vaak mee aan lokale activiteiten. Op den duur leidt dat tot eenzaamheid en een slechtere lichamelijke en geestelijke gezondheid.

Wat kunt u zelf doen om vallen te voorkomen? Wij geven 10 tips.

1. Zorg voor de juiste loophulpmiddelen

Bent u op zoek naar deskundig advies en wilt u loophulpmiddelen in uw eigen omgeving uitproberen? U kunt hiervoor een afspraak maken met onze woonconsulent, die vrijblijvend bij u aan huis komt.

2. Blijf in beweging.

Het is belangrijk om in beweging te blijven, want dan blijven uw gewrichten sterk. Hoe u actief blijft leest u op onze adviespagina over bewegen.

3. Controleer uw huis op veiligheid

Controleer iedere ruimte van uw woning op verbeterpunten. Zoek vervolgens naar hulpmiddelen en diensten die ervoor kunnen zorgen dat de kans op vallen verkleint.

4. Controleer uw ogen.

Het is belangrijk dat u goed kunt zien. Laat daarom regelmatig uw ogen controleren.

5.Controleer uw medicatie.

Sommige medicijnen zorgen voor concentratie- en evenwichtsproblemen. Raadpleeg uw arts en vraag of uw medicatie de kans op vallen kan verhogen.

6. Draag stabiele schoenen.

Een rubberen zool zorgt voor stabiliteit, een hoge hak juist niet. Laat u adviseren bij een schoenenzaak over een stabiel paar schoenen.

7. Eet gezond.

Een gezonde voeding zorgt voor sterke spieren en botten, waardoor de kans dat u valt kleiner wordt. Mocht u toch vallen, dan geneest u sneller.

8. Schakel familie en vrienden in.

Mensen in uw omgeving kunnen u helpen met valpreventie. Zij kunnen uw huis anders inrichten of u een dag mee op stap nemen.

9. Houd uw vitamine D op peil.

Vitamine D zorgt voor het behoud van stevige botten. Vitamine D zit in vette vis en in mindere mate in vlees en eieren. Zonlicht is echter de belangrijkste bron van vitamine D. Vitamine D-supplementen zijn ook vrijwel altijd verkrijgbaar bij uw lokale drogist of apotheek.

10.Test uw evenwicht.

Heeft u vaak last van instabiliteit? Laat dan uw evenwichtsstelsel testen. Raadpleeg hiervoor uw huisarts.

Informatie voor mantelzorgers


Als mantelzorger kunt u een grote rol spelen in het voorkomen van valpartijen. U kunt ervoor zorgen dat de woning veilig is ingericht en dat er geen gevaarlijke plekken zijn. Bent u mantelzorger? Dan raden wij u aan de volgende documenten door te lezen:
Laden
Laden
Waarom Vegro?
Uit voorraad leverbaarUit voorraad leverbaar
Snelle leveringSnelle levering
Met ruim 60 winkels altijd in de buurtAltijd in de buurt
Klantenservice 24/7Klantenservice 24/7 0900 - 2 88 77 66 
Winkels
  • Bezoek één van onze winkels.
  • Altijd een winkel bij u in de buurt!
Vegro Nieuwsbrief
Ontvang regelmatig tips over positieve gezondheid en blijf op de hoogte van de laatste aanbiedingen en evenementen.

Max. 1 nieuwsbrief per week, uitschrijven altijd mogelijk


Alle genoemde prijzen zijn inclusief BTW en exclusief verzendkosten