10 Tips voor valpreventie bij ouderen


Wanneer je valt en bijvoorbeeld een gebroken heup oploopt, is er een kans dat je bang wordt om opnieuw te vallen. De angst om te vallen, of om opnieuw te vallen, kan een negatieve mentale impact hebben. Valangst zorgt ervoor dat je minder actief wordt en niet meer op pad durft te gaan. Je slaat misschien het bezoek aan familie of vrienden over en doet minder vaak mee aan activiteiten. Uiteindelijk leidt dat tot eenzaamheid en een slechtere lichamelijke en geestelijke gezondheid.

Wat kun je zelf doen om vallen te voorkomen? Wij geven 10 tips.

1. Zorg voor de juiste hulpmiddelen

Ben je op zoek naar deskundig advies en wil je hulpmiddelen in jouw eigen omgeving uitproberen? Bekijk onze webshop voor een volledig assortiment aan hulpmiddel die kunnen helpen bij onder andere valpreventie. Het is ook mogelijk om een afspraak te maken met onze woonconsulent, die vrijblijvend bij jou aan huis komt.

2. Blijf in beweging.

Het is belangrijk om in beweging te blijven, want dan blijven jouw gewrichten sterk. Hoe je actief blijft lees je op onze adviespagina over bewegen.

3. Controleer je huis op veiligheid

Controleer iedere ruimte van je woning op verbeterpunten. Zoek vervolgens naar hulpmiddelen en diensten die ervoor kunnen zorgen dat de kans op vallen verkleint.

4. Controleer je ogen.

Het is belangrijk dat je goed kunt zien. Laat daarom regelmatig je ogen controleren.

5.Controleer je medicatie.

Sommige medicijnen zorgen voor concentratie- en evenwichtsproblemen. Vraag aan je arts of jouw medicatie de kans op vallen kan verhogen.

6. Draag stabiele schoenen.

Een rubberen zool zorgt voor stabiliteit, een hoge hak juist niet. Laat je adviseren bij een schoenenzaak over een stabiel paar schoenen.

7. Eet gezond.

Een gezonde voeding zorgt voor sterke spieren en botten, waardoor de kans dat je valt kleiner wordt. Mocht je toch vallen, dan genees je sneller.

8. Schakel familie en vrienden in.

Mensen in jouw omgeving kunnen je helpen met valpreventie. Zij kunnen je bijvoorbeeld helpen om je huis anders in te richten, of de juiste hulpmiddelen aan te schaffen.

9. Houd je vitamine D op peil.

Vitamine D zorgt voor het behoud van stevige botten. Vitamine D zit in vette vis en in vlees en eieren. Zonlicht is de belangrijkste bron van vitamine D. Vitamine D-supplementen zijn ook vrijwel altijd verkrijgbaar bij jouw lokale drogist of apotheek.

10.Test je evenwicht.

Heb je vaak last van instabiliteit? Laat dan je evenwichtsstelsel testen. Raadpleeg hiervoor jouw huisarts.

Informatie voor mantelzorgers


Als mantelzorger kun je een grote rol spelen in het voorkomen van valpartijen. Je kunt ervoor zorgen dat de woning veilig is ingericht en dat er geen gevaarlijke plekken zijn. Ben je mantelzorger? Dan raden wij je aan de volgende documenten door te lezen:
Laden
Laden
Waarom Vegro?
Uit voorraad leverbaarUit voorraad leverbaar
Snelle leveringSnelle levering
Met ruim 60 winkels altijd in de buurtAltijd in de buurt
Klantenservice 24/7Klantenservice 24/7 0900 - 2 88 77 66 
Winkels
  • Bezoek één van onze winkels.
  • Altijd een winkel bij u in de buurt!
Vegro Nieuwsbrief
Ontvang regelmatig tips over positieve gezondheid en blijf op de hoogte van de laatste aanbiedingen en evenementen.

Max. 1 nieuwsbrief per week, uitschrijven altijd mogelijk


Alle genoemde prijzen zijn inclusief BTW en exclusief verzendkosten