
Beïnvloed je eigen werkgeluk
Werkgeluk is een populair onderwerp, ook in de zorg. Er wordt veel onderzoek gedaan naar de effecten van blije medewerkers, en dat is niet voor niets. Een medewerker die lekker in zijn of haar vel zit, presteert beter, zorgt voor tevreden klanten en komt minder vaak ziek thuis te zitten. Daardoor ontstaat een win-winsituatie: de medewerker ervaart werkgeluk, de klant is blij, en de organisatie boekt goede cijfers. Werkgeluk is dus het sleutelwoord. Maar hoe is werkgeluk te vergroten? En wie is er verantwoordelijk voor?
Neem zelf de regie over je werkgeluk
In principe is het aan de werkgever om ervoor te zorgen dat medewerkers gelukkig en tevreden zijn met hun werk, de arbeidsomstandigheden, de uren, hun collega’s en de beloning. Toch blijkt uit onderzoek dat geluk maar voor 10% wordt bepaald door de omstandigheden. Het is voor 50% een kwestie van aanleg en voor 40% zelf te beïnvloeden. Bijna de helft van jouw werkgeluk heb je dus zelf in de hand. Maar hoe dan?Om het antwoord daarop te vinden, stellen we eerst nog een vraag. Wat is voor jou werkgeluk? Als je muzikant bent en 80 uur per week werkt, is dat zwaar, maar kun je heel gelukkig zijn. Tenzij je helemaal geen muzikant wilt zijn, of moet werken onder vervelende omstandigheden. Dan hou je het waarschijnlijk niet lang vol.
Zoek een goede werk-privébalans
Ook heeft je werkgeluk veel te maken met de werk-privébalans. Is die goed? Wat voor jou prettig is, kan voor een ander juist niet werken. Van belang is: een goede werkgever geeft jou de vrijheid om te bepalen hoe de ideale balans tussen werk en privé eruitziet en hoe jij de beide werelden wilt combineren. Als ondernemer, met of zonder personeel, ben je sowieso zelf de baas. Onthoud dat een perfecte balans niet bestaat. Een goede balans wel. En hier kun je naartoe werken door kleine stappen te nemen.Trainingen voor zorgprofessionals
Er zijn allerlei manieren om je werkgeluk te beïnvloeden. Zo zijn er trainingen voor veel voorkomende uitdagingen in de zorg, bijvoorbeeld over conflicten in zorgrelaties, positieve gezondheid en fysieke belasting. Ook leren communiceren is belangrijk. Door goed te communiceren maak je veel situaties makkelijker en los je problemen op een positieve manier op. Dat draagt allemaal bij aan jouw werkgeluk, maar ook aan die van je collega’s.Werkgeluk in de praktijk: creëer rust
Als zorgprofessional is het lastig om te beseffen dat je een keuze hebt en dat je moet luisteren naar jezelf. Want in de zorg is steeds meer te doen, met steeds minder mensen. ‘Creëer rust’ klinkt misschien te mooi om waar te zijn, maar toch kun je ook op dit punt iets verbeteren! Wij geven drie tips:Tip 1: luister naar je cliënt en stel proactief vragen
Tip 2: zorg voor afwisseling
Tip 3: creëer een positieve houding
Door zelf de regie te nemen en je eigen werkgeluk te beïnvloeden, sta je veel krachtiger in je werk en je leven. Het idee dat je actief aan je werkgeluk gaat werken, geeft je al nieuwe energie. Dit werkt aanstekelijk: je collega’s gaan meedoen. Op die manier kun je met elkaar zelfs een negatieve spiraal ombuigen naar een positieve.