Filters

Meer bewegen op kantoor: 10 tips

Van een fietstrainer tot skippybal: met de tien tips uit dit artikel wordt bewegen een stuk makkelijker. Ook als je de hele dag achter je bureau zit.

1. Fietsen (achter je bureau)


Zorg voor een bureau waarachter je staand kunt werken. Uit onderzoek blijkt dat staand werken leidt tot meer efficiëntie en snellere besluitvorming.

2. Wandelen (wandelen, wandelen!)


Wandelen is een simpele en goede manier om aan je dagelijkse beweging te komen. Maak bijvoorbeeld een lange wandeling tijdens de lunch. Is het slecht weer, probeer dan in ieder geval niet aan je bureau te lunchen, maar rond te lopen terwijl je je boterhammen eet. Of loop naar je collega om een praatje te maken, in plaats van te chatten of een e-mail sturen. In ons artikel ‘Afvallen door wandelen’ lees je meer handige wandeltips (en hoe je er misschien zelfs een paar kilo mee verliest).

3. Loopband achter bureau


Kun je zelfs tijdens je lunchpauze geen tijd vrijmaken voor een wandeling? Zet dan een loopband achter je (sta)bureau! Voor op kantoor bestaan er ook speciale bureauloopbanden, die een stukje kleiner zijn dan de bekende loopbanden uit de sportschool. Niet geschikt voor een sprinttraining, maar wel handig om aan je dagelijkse stappen te komen.

4. Kantoorfitness


Steeds meer werkgevers organiseren sportcursussen, zoals yogales, voor hun werknemers. Is dat bij jou nog niet het geval? Stel jouw idee dan eens voor bij andere collega’s en, als zij ook enthousiast zijn, bij je leidinggevende. Er is vaak meer mogelijk dan je denkt.

5. Krachtoefeningen achter je bureau


Er bestaan verschillende fitnessoefeningen die je gewoon zittend achter je bureau kunt doen. Alle kleine beetjes helpen! Probeer bijvoorbeeld je bilspieren eens aan te spannen. Knijp je billen samen, houd dat vijf tot tien seconden vast en ontspan dan weer. Je kunt de oefening zo vaak doen als je wilt.

6. Rekken en strekken achter je bureau


Ook rek- en strekoefeningen zijn belangrijk om je spieren en gewrichten in een goede conditie te houden. Knijp bijvoorbeeld je twee vuisten dicht en stretch je handen naar voren. Maak cirkels in de lucht, eerst tien seconden in de ene richting en daarna tien seconden in de andere. Schud je handen als laatste goed los.

7. Staand werken


Staand werken is gezond en wordt steeds populairder. Al is het maar voor de afwisseling: af en toe je bureau omhoog zetten doet wonderen voor je bloedsomloop en conditie. Heb je geen zit-stabureau? Zoek dan een goede bureauverhoger.

8. Traplopen


Als je trappen loopt, gaat je hartslag omhoog en wordt je hele lichaam ‘wakker’. Ook verbrand je er nog eens veel calorieën mee. Hoe kun je vaker traplopen? Ga eens naar het toilet op een andere verdieping.

9. Bureaustoel verwisselen


Een goede stoel is heel belangrijk voor een goede, gezonde zithouding en het voorkomen van (rug)klachten. Maar: veel zitten kan ook schadelijk zijn. Wissel je bureaustoel dus af en toe in voor een stevige gymbal. Ook met een balanceerkussen train je de buikspieren zonder dat je er extra moeite voor moet doen.

10. Stel duidelijke doelen (bijvoorbeeld met een stappenteller)


Voldoende bewegen gaat makkelijker als je voor jezelf duidelijke, haalbare doelen stelt. Er zijn verschillende apps voor je smartphone die je daarbij kunnen helpen. Denk bijvoorbeeld aan een stappenteller die jou eraan herinnert hoeveel je nog moet wandelen op een dag. Of een ‘eetmeter’ om bij te houden of je voldoende calorieën op hebt. In ons artikel over vitaliteit-apps hebben we de handigste apps voor je op een rijtje gezet.

Kunnen we jou helpen?


Vond je dit artikel leuk om te lezen? Lees hier meer over de voordelen van bewegen of kijk eens bij onze andere artikelen over vitaliteit.



Hoeveel moet je wandelen om af te vallen?


Je kunt effectief afvallen door te wandelen. Wandelen is een goede manier om vet te verbranden en een goed alternatief voor hardlopen. Wandel het liefst een uur per dag, dan verbrand je namelijk de calorieën die in een groot stuk appeltaart met slagroom zitten.

Wandelen is enorm gezond. Daarbij moet gezegd worden dat je het snelst afvalt door minder en gezonder te eten. Wil je gewicht verliezen, houd dan de volgende tips aan:
  • Weeg jezelf minstens een keer per week 
  • Neem minder calorieën
  • Eet in kleine porties
  • Blijf in beweging

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!


Wil jij op de hoogte blijven van alle acties, evenementen en ontwikkelingen van Vegro? Schrijf je dan in voor de maandelijkse nieuwsbrief.

Waarom Vegro?
Uit voorraad leverbaar
Snelle levering
Winkels door heel Nederland
Winkels
  • Bezoek één van onze winkels.
  • Altijd een winkel bij u in de buurt!
Vegro Nieuwsbrief
Mis geen van onze acties, nieuwtjes en relevante ontwikkelingen en schrijf je in voor onze nieuwsbrief


Max. 1 nieuwsbrief per week, uitschrijven altijd mogelijk


Alle genoemde prijzen zijn inclusief BTW en exclusief verzendkosten
Nieuwsbrief
Geef uw e-mailadres op en ontvang onze gratis nieuwsbrief.
Laden
Laden