Gezonde voeding voor ouderen

Waar moet je op letten?


Gezond blijven eten is voor veel mensen een uitdaging, zeker nu we allemaal thuiszitten. Maar een gezond voedingspatroon is juist nu extra belangrijk, nu je mogelijk ook minder beweegt. En dit geldt zeker voor ouderen. Zij hebben namelijk een grotere behoefte aan voedingsstoffen, vitaminen en mineralen. Verkeerde eetgewoontes en weinig beweging kunnen de kans op hart- en vaatziekten vergroten. Maar wat is nu precies gezonde voeding? Wij informeren je over de belangrijkste voedingsrichtlijnen:

1. De Schijf van Vijf


Als je de Schijf van Vijf iedere week als basis houdt voor jouw voeding, weet je zeker dat je de juiste voedingsstoffen binnenkrijgt. Dit houdt in dat je voedingsmiddelen eet zoals groenten, fruit, vis, noten en volkorenproducten. Door een gezond voedingspatroon aan te houden met deze voedingsmiddelen, verlaag je de kans op hart- en vaatziekten, maar ook op allerlei andere aandoeningen. 

2. Beperk de inname van voeding met veel calorieën


Door het langdurig thuiszitten, hebben veel mensen de neiging om meer te snacken. Vaak wordt er dan gekozen voor de ongezonde snacks met veel calorieën, zoals chips, koekjes en chocola. Verveling kan hiervoor een reden zijn, maar ook omdat we dichterbij de koelkast zitten. Probeer, ook nu, om je zoveel mogelijk aan je normale eetgewoontes te houden, of maak anders een voedingsschema. Haal ook niet te veel ongezonde snacks in huis, zodat je minder gauw in de verleiding komt. Haal in plaats daarvan bijvoorbeeld komkommer, tomaten,  paprika, rijstwafels of magere kwark.

En onthoud: een man heeft gemiddeld zo'n 2500 calorieën per dag nodig. Voor vrouwen ligt dit rond de 2000. Ouderen hebben weer wat minder calorieën nodig; ongeveer 2400 voor de man en 1800 voor de vrouw. Als je je aan deze richtlijnen houdt, zul je een stabiel gewicht behouden.

3. Eet een keer per week vette vis.


Het eten van vette vis is om veel verschillende redenen belangrijk. Zo draagt het bijvoorbeeld bij aan de werking van de hersenen, maar ook is uitgewezen dat het eten van vette vis de kans op hart-en vaatziekten verlaagt. Vette vis bevat de volgende voedingsstoffen:
  • Eiwitten: het lichaam heeft eiwitten nodig om het energielevel en de weerstand op peil te houden. 
  • Vitamines en mineralen: vette vis bevat veel vitamine D en A. Dit zijn vetoplosbare vitamines, die bijdragen aan de gezondheid van jouw ogen en hersenen. Ook bevat vis vitamine B12, wat goed is voor jouw zenuwstelsel. Daarnaast bevat vette vis de mineralen Jodium en Zink. Jodium is een mineraal dat de werking van de schildklier bevordert. Zink is nodig voor de opbouw van eiwitten en draagt bij aan je immuunsysteem, gezonde botten, huid, haar en je geheugen.
  • Omega-3: het gezonde vetzuur in vis is omega-3. Naast dat dit cholesterolverlagend werkt, draagt het bij aan de werking van jouw zenuwen en hersenen. 
Probeer daarom één keer per week te kiezen uit de volgende vissoorten:

Vette visMagere visSchaal- en schelpdieren
HaringMakreelKrab
ZalmLophiusKreeft
SardienenHarderMosselen
AnsjovisKabeljauwGarnalen en Gamba's
PalingGoudmakreelOesters


4. Beperk de hoeveelheid zout in je voeding.


Een teveel aan zout zorgt ervoor dat jouw lichaam meer vocht vasthoudt. Daardoor ontstaat er meer druk op de bloedvaten en zal jouw bloeddruk dus stijgen. Op den duur kan dit leiden tot hart- en vaatziekten. Minder zout eten verkleint juist weer de kans op hart- en vaatziekten.

Het belang van vitamine D


Vitamine D zorgt ervoor dat je botten sterk blijven. Dit verlaagt onder andere het risico op vallen. Je lichaam maakt vitamine D aan als het wordt blootgesteld aan zonlicht en de buitenlucht. Daarnaast is vitamine D terug te vinden in voeding, bijvoorbeeld in vette vis, vlees en eieren.

Ouderen komen gemiddeld minder vaak buiten dan jongeren en daardoor maakt het lichaam minder vitamine D aan. En dit terwijl ouderen juist een grotere behoefte hebben aan vitamine D!  De Gezondheidsraad adviseert daarom alle ouderen om extra vitamine D in te nemen via supplementen. Deze zijn verkrijgbaar bij de drogist of apotheek.


Blijf ook in beweging


Een gezonde voeding is heel belangrijk voor jouw lichamelijke- en geestelijke gesteldheid, maar het is net zo belangrijk om voldoende te bewegen. Je kunt natuurlijk ook thuis aan fitnessoefeningen doen! Lees hierover meer in onze bewegingstips voor jong en oud. 

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!


Wil jij op de hoogte blijven van alle acties, evenementen en ontwikkelingen van Vegro? Schrijf je dan in voor de maandelijkse nieuwsbrief.
Laden
Laden
Waarom Vegro?
Uit voorraad leverbaarUit voorraad leverbaar
Snelle leveringSnelle levering
Met ruim 60 winkels altijd in de buurtAltijd in de buurt
Klantenservice 24/7Klantenservice 24/7 0900 - 2 88 77 66 
Winkels
  • Bezoek één van onze winkels.
  • Altijd een winkel bij u in de buurt!
Vegro Nieuwsbrief
Ontvang regelmatig tips over positieve gezondheid en blijf op de hoogte van de laatste aanbiedingen en evenementen.

Max. 1 nieuwsbrief per week, uitschrijven altijd mogelijk


Alle genoemde prijzen zijn inclusief BTW en exclusief verzendkosten