De 7 beste balansoefeningen voor ouderen

Ben je wat ouder en op zoek naar balansoefeningen? Ouderen hebben vaak meer moeite om stabiel op hun voeten te staan. Door het ouder worden kan er slijtage in het lichaam ontstaan. Makkelijke dingen, zoals balans houden, kosten dan meer moeite dan eerst. Daarom is het voor een goede lichamelijke gezondheid belangrijk om te bewegen. Balansoefeningen helpen je om je stabiliteit te verbeteren. Je houdt jezelf makkelijker in balans en verkleint daarmee de kans om je evenwicht te verliezen en te vallen. In dit artikel leggen we de 7 beste balansoefeningen voor ouderen uit.

Balansoefeningen ouderen


Er zijn wel honderden verschillende balansoefeningen. Ouderen hebben het meeste aan balansoefeningen die rekening houden met de conditie en flexibiliteit van een ouder lichaam. De evenwichtsoefeningen die we in dit artikel bespreken zijn specifiek voor ouderen bedoeld.

Wist je trouwens dat balansoefeningen niet alleen goed zijn voor je balans? Omdat je beweegt, blijf je ook langer in vorm. Het advies is om iedere dag minimaal 30 minuten intensief te bewegen. Balansoefeningen tellen hiervoor gewoon mee. Dat is mooi meegenomen.

Voordat we onze tips op een rijtje zetten, hebben we eerst een video met leuke en gezonde evenwichtsoefeningen voor je. Dat maakt het een stuk makkelijker om de oefeningen goed uit te voeren. Doe je ook mee?

1. Koordwandelen


Heb je al van koordwandelen gehoord? Bij koordwandelen is het de bedoeling dat je over een koord loopt. Schrik niet, het gaat hier niet om koorddansen in de lucht. Je spant het koord gewoon op de vloer.

Om deze oefening uit te voeren heb je een touw nodig. Je legt het touw gewoon in een rechte lijn op de vloer. Heb je toevallig geen touw? Een andere draad of nylon is ook goed. Als het koord op de grond ligt, probeer dan van de ene naar de andere kant te lopen. Spreid je armen wijd open terwijl je loopt. Zorg ervoor dat je steeds de ene voet precies voor de andere op het koord zet. Probeer minstens 15 tot 20 stappen te zetten.

2. Op je tenen staan


Op je tenen staan is een snelle oefening voor sterke voeten en een goede balans. Deze oefening kun je in de ochtend tijdens het aankleden doen, maar natuurlijk ook op ieder ander moment. Zoek je balans en ga dan op je tenen staan door je hiel van de grond af te tillen. Sta je op je tenen? Houd deze positie dan even vast en laat je hielen daarna weer langzaam terugzakken naar de grond. Herhaal deze oefening vijf keer.

3. Voeten buigen


Je voeten buigen is een simpele oefening die je kunt doen als je zit. Je kunt het gewoon doen terwijl je een boek leest of tv kijkt. Buig je tenen omhoog en dan weer omlaag. Houd steeds een paar tellen vast en ontspan je tenen dan weer. Herhaal dit vijf keer. Trek voordat je begint wel even je schoenen uit.

4. Benen strekken


Klaar met je voeten buigen? Dan is het nu tijd om je benen te strekken. Ook deze oefening doe je als je zit. Til een van je benen van de vloer door je been helemaal te strekken, alsof je jouw voet tegen een denkbeeldige muur plaatst. Als je been helemaal recht is, houd je deze positie tien seconden vast. Laat daarna je been weer zakken. Herhaal dit tien keer en wissel dan naar je andere been. Dit is een goede oefening voor sterke benen en een sterke buik.

5. Zonder handen opstaan


Dit is nog een simpele oefening die je kunt doen als je zit en wil opstaan. Het is belangrijk dat je opstaat zonder je handen te gebruiken, omdat je dan voor sterke benen zorgt. Blijf even rechtop staan en ga dan weer zitten. Herhaal deze oefening vijf keer. We adviseren om deze oefening drie keer per dag te doen. Dus drie keer vijf keer opstaan.

6. De flamingo


De flamingo klinkt ingewikkeld maar is het niet. Heb je ooit gezien hoe een flamingo staat? Het dier staat vaak op één been. Dat is precies wat je bij deze oefening doet. Het verbetert zowel je balans als je houding.

Doe deze oefening bij een tafel of in de keuken bij het aanrecht. Sta op één voet terwijl je de andere voet als een flamingo omhoog houdt. Plaats je handen ter ondersteuning op het aanrecht of de tafel. Strek vervolgens het been wat in de lucht is naar voren. Houd je rug, hoofd en schouders recht.

Houd deze positie tien seconden aan en ontspan dan vijf seconden. Doe deze oefening vijf keer per been. Deze oefening verbetert jouw balans gegarandeerd.

7. De tandenpoetsoefening


De tandoenpoetsoefening doe je tijdens het tandenpoetsen. Pak de wastafel vast en zet je voeten tegen elkaar. Zorg ervoor dat er geen ruimte tussen je voeten is en dat je grote tenen elkaar aanraken. Laat dan de wastafel los. Houd deze positie tien seconden vast, terwijl je jouw tanden poetst. Deze oefening kun je een aantal keer herhalen.



Tips om vitaal te blijven


Heb je interesse in meer oefeningen? Hier vind je zes leuke oefeningen voor ouderen.

Op zoek naar meerdere manieren om vitaal door het leven te gaan? Bekijk onze adviespagina over vitaliteit apps voor je telefoon.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!


Wil jij op de hoogte blijven van alle acties, evenementen en ontwikkelingen van Vegro? Schrijf je dan in voor de maandelijkse nieuwsbrief.
Laden
Laden
Waarom Vegro?
Uit voorraad leverbaarUit voorraad leverbaar
Snelle leveringSnelle levering
Met ruim 60 winkels altijd in de buurtAltijd in de buurt
Klantenservice 24/7Klantenservice 24/7 0900 - 2 88 77 66 
Winkels
  • Bezoek één van onze winkels.
  • Altijd een winkel bij u in de buurt!
Vegro Nieuwsbrief
Ontvang regelmatig tips over positieve gezondheid en blijf op de hoogte van de laatste aanbiedingen en evenementen.

Max. 1 nieuwsbrief per week, uitschrijven altijd mogelijk


Alle genoemde prijzen zijn inclusief BTW en exclusief verzendkosten