Top 5 yoga-oefeningen voor ouderen

Wat is yoga?


Yoga helpt je om te ontspannen, en dagelijkse drukte en stress te verwerken. 'Yoga' betekent 'verbinding' tussen lichaam en geest. Die balans is bij veel mensen verstoord. Yoga helpt de balans te herstellen door lichamelijke en geestelijke oefeningen. Je leert te luisteren naar je eigen lichaam en zorgen van je af te zetten.

In de afgelopen jaren hebben technologische ontwikkelingen de samenleving enorm veranderd. Dat heeft positieve, maar ook negatieve gevolgen gehad. We worden dagelijks overspoeld met informatie, zowel tijdens werk, als op straat en binnenshuis. Winkels, smartphones, e-mails, sociale media, reclames en televisie; ze prikkelen constant onze hersenen. Yoga-oefeningen helpen je die prikkels te verwerken en tijd te nemen voor jezelf.

Waarom yoga?


Naast dat yoga helpt bij ontspannen en het verlagen van jouw stressniveau, zijn er tal van andere redenen om aan yoga te doen: 
  • Het vermindert de kans op nervositeit en angsten;
  • Yoga-oefeningen bevorderen de geestelijke en lichamelijke gesteldheid; 
  • Yoga kan burn-outs en depressies voorkomen; 
  • De oefeningen versterken het lichaam en zorgen voor een strakkere buik.  

Top 5 yoga-oefeningen om thuis te doen


Yoga is door het lage tempo en toegankelijke poses zeer geschikt voor ouderen. De volgende basisoefeningen zijn gemakkelijk thuis te doen.


1. Koe / Kat houding

Deze houding is goed voor het soepel houden van de rugspieren.

Startpositie: zit op handen en knieën.
  • Adem in en neem de koehouding aan. Maak je rug zo bol mogelijk en kijk naar beneden.
  • Adem uit en ga rustig naar de kathouding. Maak de rug zo hol mogelijk en kijk recht naar voren.
  • Herhaal zo vaak als prettig is.
  • Ga rustig terug naar de startpositie. 



2. Held houding

Deze houding is goed voor het soepel houden van de rug- en bilspieren.

Startpositie: zit op handen en knieën.
  • Ga rustig met je billen op de voeten zitten. Strek de armen voor je uit en plaats ze op de grond.
  • Plaats je voorhoofd op de grond. Probeer je volledige lichaam te ontspannen.
  • Deze positie kan zo lang volgehouden worden als prettig voelt.



3. Zithouding

Startpositie: ga in een kleermakerszit op een yogamat zitten, of ga rechtop een stoel zitten. Leg jouw hand op je buik, net onder de navel.

  • Adem rustig en diep in. Je voelt dat je buik ronder wordt.
  • Adem rustig en lang uit. Je buik moet nu platter worden, omdat je ontspant.
  • Herhaal deze oefening enkele minuten. Terwijl je uitademt laat je alle stress, spanningen en negatieve gedachten los.



4. Wind bevrijdende houding

Deze houding helpt tegen een opgeblazen gevoel in de buik.

Doe deze oefening niet wanneer je last hebt van je rug.
Startpositie: ga ontspannen op de rug liggen.
  • Ontspan enkele seconden vanuit de startpositie.
  • Adem uit en trek je knieën naar je borst.
  • Pak je knieën vast en houdt deze positie een minuut vol. Doe dit korter wanneer de oefening zwaar voor je is.
  • Laat rustig een voor een de knieën weer zakken en ga terug naar de startpositie.



5. Opwaartse groet

Deze houding helpt je bij het strekken van het volledige lichaam. Perfect als je bijvoorbeeld net uit bed komt.

Startpositie: sta rechtop met de benen op heupbreedte.
  • Neem een staande of zittende houding aan en laat je armen ontspannen langs je lichaam hangen. Houd je rug recht.
  • Breng beide handen, terwijl je diep inademt, heel rustig in een weidse beweging tot recht boven je hoofd. Je armen zijn gestrekt en je handen raken elkaar aan.
  • Houd deze positie enkele seconden vast. Adem rustig uit en breng je armen in een langzaam tempo terug naar de startpositie.
  • Herhaal deze oefeningen een aantal keer.






Artrose en yoga


Last van artrose? Yoga-oefeningen kunnen artrose tegengaan. De oefeningen zijn namelijk niet belastend voor jouw gewrichten, maar voorkomen wel dat je gewrichten stijf worden. Hierdoor verminderen ook de pijnklachten.
Laden
Laden
Waarom Vegro?
Uit voorraad leverbaarUit voorraad leverbaar
Snelle leveringSnelle levering
Met ruim 60 winkels altijd in de buurtAltijd in de buurt
Klantenservice 24/7Klantenservice 24/7 0900 - 2 88 77 66 
Winkels
  • Bezoek één van onze winkels.
  • Altijd een winkel bij u in de buurt!
Vegro Nieuwsbrief
Ontvang regelmatig tips over positieve gezondheid en blijf op de hoogte van de laatste aanbiedingen en evenementen.

Max. 1 nieuwsbrief per week, uitschrijven altijd mogelijk


Alle genoemde prijzen zijn inclusief BTW en exclusief verzendkosten