Yoga

Wat is yoga?

Yoga helpt u om te ontspannen en dagelijkse drukte en stress te verwerken. 'Yoga' betekent 'verbinding' tussen lichaam en geest. Deze balans is bij veel mensen verstoord. Yoga helpt deze balans te herstellen middels lichamelijke en geestelijke oefeningen. U leert te luisteren naar uw eigen lichaam en zorgen van u af te zetten.

In de afgelopen jaren hebben technologische ontwikkelingen de samenleving enorm veranderd. Dat heeft positieve en negatieve gevolgen gehad. We worden dagelijks overspoeld met informatie, zowel tijdens werk, op straat en binnenshuis. Winkels, smartphones, e-mails, sociale media, reclames en televisie; ze prikkelen constant onze hersenen. Yoga-oefeningen helpen u deze prikkels te verwerken en tijd te nemen voor uzelf.

Naast dat yoga helpt bij ontspannen en het verlagen van uw stressniveau, zijn er tal van andere redenen om aan yoga te doen: 
  • Het vermindert de kans op nervositeit en angsten.
  • Yoga-oefeningen bevorderen de geestelijke en lichamelijke gesteldheid. 
  • Yoga kan burn-outs en depressies voorkomen. 
  • De oefeningen versterken het lichaam en zorgen voor een strakkere buik.  

Top 5 yoga-oefeningen voor ouderen

Yoga is goed toegankelijk voor ouderen. De oefeningen zijn wat rustiger en gaan minder snel. De onderstaande oefeningen zijn eenvoudig te leren en kunt u thuis doen.

Voor uw heupen en benen. 
  • Ga zoveel mogelijk rechtop de grond zitten. Leun eventueel tegen iets aan.
  • Strek uw benen en wijs met uw voeten omhoog.
  • Draai met uw linkervoet naar rechts en links. Doe dit tien keer en stop de beweging.
  • Herhaal de oefening met uw andere been.
  • Als het goed is, voelt u beweging in uw voeten, knieën en heupen.
  • Breng variatie in de oefening door beide benen tegelijkertijd te draaien, of uw voeten gebogen op de grond te zetten en de oefening te doen.

Voor uw middenrif. 
  • Sta rechtop en zet uw voeten een beetje uit elkaar.
  • Laat uw linkerarm langs uw lichaam hangen. Adem in en strek uw rechterarm langzaam naar boven.
  • Adem uit en buig uw lichaam naar links. Buig uw rechterarm mee over uw hoofd.
  • Blijf vijf seconden in deze houding staan. Ga hierna weer rustig in de beginstand staan.
  • Herhaal deze stappen een aantal keer. Doe de oefening ook gespiegeld - buig dus afwisselend naar rechts en haal uw linkerarm naar boven.

Voor uw knieën. 
  • Ga op een stoel zitten en houd uw rug recht. Zorg dat u geen schoenen draagt.
  • Zet uw voeten recht onder uw knieën.
  • Breng meer gewicht op de hakken van uw voeten en draai de tenen naar binnen en dan naar buiten.
  • Als het goed is, voelt u een lichte druk op uw kniegewrichten. Dat klopt, want door deze oefening worden uw kniegewrichten getraind. 

Een rechte houding. 
  • Neem een staande of zittende houding aan en laat uw armen ontspannen langs uw lichaam hangen. Houd uw rug recht.
  • Breng beide handen, terwijl u diep inademt, heel rustig in een weidse beweging tot recht boven uw hoofd. Uw armen zijn gestrekt en uw handen raken elkaar aan.
  • Houd deze positie enkele seconden vast. Adem rustig uit en breng uw armen in een langzaam tempo terug naar de startpositie.
  • Herhaal deze oefeningen een aantal keer.

Ontspanning. 
  • Ga in een kleermakerszit op een yogamat zitten, of ga rechtop een stoel zitten. Leg uw hand op uw buik, net onder de navel.
  • Adem rustig en diep in. U voelt dat uw buik ronder wordt.
  • Adem rustig en lang uit. Uw buik moet nu platter worden, omdat u zich ontspant.
  • Herhaal deze oefening enkele minuten. Terwijl u uitademt laat u alle stress, spanningen en negatieve gedachten los.

Artrose en yoga


Heeft u artrose? Yoga-oefeningen kunnen artrose tegengaan. De oefeningen zijn namelijk niet belastend voor uw gewrichten, maar voorkomen wel dat uw gewichten stijf worden. Hierdoor verminderen ook uw pijnklachten. 
Laden
Laden
Waarom Vegro?
Uit voorraad leverbaarUit voorraad leverbaar
Snelle leveringSnelle levering
Met ruim 60 winkels altijd in de buurtMet ruim 60 winkels altijd in de buurt
Klantenservice 24/7Klantenservice 24/7 0800 - 2 88 77 66 (gratis)
Winkels
  • Bezoek één van onze winkels.
  • Altijd een winkel bij u in de buurt!
Vegro Nieuwsbrief
Ontvang regelmatig tips over positieve gezondheid en blijf op de hoogte van de laatste aanbiedingen en evenementen.

Max. 1 nieuwsbrief per week, uitschrijven altijd mogelijk


Alle genoemde prijzen zijn inclusief BTW en exclusief verzendkosten