Filters

Afvallen door wandelen


Wandelen is gezond. Het verlaagt je cholesterolgehalte, verlaagt je bloeddruk enhet verkleint de kans op overgewicht. Je wordt slanker en de kans op hart- en vaatziekten wordt hierdoor flink kleiner. In dit artikel lees je alles over wandelen en gewichtsverlies. Ook vind je hier vier gouden tips om ervoor te zorgen dat je jouw gezonde manier van leven lang volhoudt.

Hoeveel calorieën verbrand je met wandelen per kilometer?


Wie stevig wandelt kan een hoop calorieën verbranden. Lees hieronder hoeveel.

1 uur wandelen: hoeveel calorieën?

Hoeveel calorieën je per uur verbrandt met wandelen hangt af van 1) hoe hard je wandelt en 2) hoeveel je weegt. Wie rustig loopt (drie kilometer per uur) verbrandt 2,5 kilocalorieën per kilogram lichaamsgewicht; dat is dus 150 kilocalorieën per uur – of een kleine kroket – als je 60 kilogram weegt.

Calorieverbruik bij wandelen met vijf kilometer per uur

Loop je op een gemiddelde wandelsnelheid van vijf kilometer per uur – dat is stevig wandelen, dus niet rustig – dan verbrand je al snel vier calorieën per kilogram lichaamsgewicht. Iemand van 60 kilogram kan na een uur dus maar liefst 240 calorieën afstrepen. Dat staat gelijk aan een roze koek of een saucijzenbroodje.

Wandelen en vetverbranding


Regelmatig wandelen heeft verschillende gezondheidsvoordelen. Zo verlaagt het je cholesterolgehalte, een hoge bloeddruk en de kans op overgewicht. Ziektes  zoals hart- en vaatziekten, maar ook suikerziekte kunnen daarmee voorkomen worden. Ook is het een makkelijke  manier van bewegen; waar naar de sportschool gaan voor veel mensen een hindernis is, is wandelen vaak  makkelijker vol te houden. Schoenen aan en gaan!

Is wandelen gezonder dan hardlopen?

Volgens sommige onderzoeken kun je, als je vet wil verbranden, beter een rondje wandelen dan een rondje hardlopen. Dat heeft te maken met de manier waarop ons lichaam energie opslaat. Wie (snel)wandelt verbrandt meer calorieën die van vet  komen dan bij het hardlopen.

Wandelen afvallen buik

Hoewel sommige onderzoeken aangeven dat het bijna niet mogelijk is om op één plek vet – dus ook buikvet – te verbranden, lijkt nieuw onderzoek er wel op te wijzen dat aerobic-activiteiten (waaronder wandelen) aan het verbranden van buikvet meehelpen. Hoe je het ook bekijkt: elke dag een uurtje wandelen draagt hoe dan ook bij aan het verbranden van calorieën, en dat is altijd nodig om je gewicht op peil te houden, of te  verlagen.

Wandelen en afvallen: 4 tips


Met deze vier tips wordt afvallen een eitje!
  • Probeer 10.000 stappen per dag te zetten

    Elke dag 10.000 stappen (ongeveer zeven kilometer) betekent natuurlijk niet dat je altijd maar urenlange wandelingen moet maken. Je kunt bijvoorbeeld ook eens lopend boodschappen doen, of tijdens de lunch een rondje lopen. Gebruik een stappenteller om dagelijks bij te houden hoe het gaat. Wil je weten hoe je snel en makkelijk aan meer beweging komt? Lees dan ons artikel ‘Meer bewegen op kantoor: 10 tips'.

  • Gebruik al je spieren tijdens het lopen

    Je gebruikt meer spieren en dus ook meer energie door een actieve loophouding aan te nemen. Zorg dat je rechtop loopt, je armen laat meebewegen en je je buikspieren aanspant. Ben je echt fanatiek, dan kun je ook gewichten meenemen tijdens het wandelen. Denk bijvoorbeeld aan een zware rugzak, aan pols- of enkelgewichten, of zelfs aan een gewichtsvest. (Gevulde) waterflesjes in je zakken zijn ook een goede manier om wat extra calorieën te verbranden (en voldoende te drinken!).

  • Maak een wandelschema

    Met een wandelschema plan je van vooraf het tijdstip en de lengte van jouw wandelmomenten in, zodat je er al helemaal op voorbereid bent. Zo heb je een stok achter de deur op de momenten dat je niet zoveel zin hebt. Heb je moeite om je aan je wandelschema te houden? Dan is het misschien leuk om het schema te delen met een vriend of vriendin. Pret voor twee!

  • Eet gezond (en niet te veel)

    Als je graag wat gewicht wil verliezen, dan is het belangrijk dat je minder calorieën binnenkrijgt dan dat je er verbrandt. Probeer om vlak voor het wandelen geen grote maaltijden te eten. Daar kun je onderweg namelijk last van krijgen (bijvoorbeeld de bekende steek in je zij). Twee tot drie uur voor het sporten een maaltijd eten is wel aan te raden, zodat je een goede basis hebt om te verbranden. Er bestaan ook verschillende apps met ‘eetmeters’ om je dagelijkse caloriebehoefte in de gaten te houden. In ons artikel over vitaliteit-apps voor je smartphone hebben we ze voor je op een rijtje gezet.


Hulpmiddelen voor afvallen of wandelen


Tunturi Cardio Fit B25


In beweging blijven, revalideren of trainen om gewicht te verminderen; de Tunturi Cardio is jouw hometrainer! Geschikt voor lichte tot matige trainingen. De boek- of tablethouder maakt jouw training nog leuker!

Rollator Quatro


De Quatro is een simpele, maar praktische rollator, waarmee je binnens- en buitenshuis kunt wandelen. Even uitrusten tijdens het wandelen? Ook geen probleem. Zet de rollator op de parkeerrem en neem plaats op het zitje!

Voetdemper


Wil jij graag wandelen, maar heb je enkel-, heup- of kniepijn? De Sofy Plant voetdemper verlicht deze pijn door kracht op te vangen tijdens lopen en staan. Ook vermindert de hielcup spanning op de achillespees.

Wandelstok TPR


Een wandelstok is een ideaal hulpmiddel om het lopen te vergemakkelijken. Ga jij graag wandelen, maar kun je wel wat extra steun gebruiken? Gebruik een wandelstok! Ook handig om jezelf iets af te zetten tegen de grond.


Kunnen we jou helpen? 


Vond je dit artikel interessant? Lees hier meer over de voordelen van bewegen of kijk eens bij onze andere artikelen over vitaliteit.


Schrijf je in voor de nieuwsbrief!


Wil jij op de hoogte blijven van alle acties, evenementen en ontwikkelingen van Vegro? Schrijf je dan in voor de maandelijkse nieuwsbrief.

Waarom Vegro?
Uit voorraad leverbaar
Snelle levering
Winkels door heel Nederland
Winkels
  • Bezoek één van onze winkels.
  • Altijd een winkel bij jou in de buurt!
Vegro Nieuwsbrief
Mis geen van onze acties, nieuwtjes en relevante ontwikkelingen en schrijf je in voor onze nieuwsbrief


Max. 1 nieuwsbrief per week, uitschrijven altijd mogelijk


Alle genoemde prijzen zijn inclusief BTW en exclusief verzendkosten
Nieuwsbrief
Geef uw e-mailadres op en ontvang onze gratis nieuwsbrief.
Laden
Laden
// Progress for freeshipping