Eerder nieuws

  • Denk mee over MyRoadie: dé nieuwe app voor rolstoelgebruikers
    woensdag 21 augustus 2019
    Bent of kent u een rolstoelgebruiker tussen de 22 en 45 jaar woonachtig in de Randstad? Wij zijn op zoek naar goede ideeën over hoe wij Nederland toegankelijker kunnen maken voor mensen in een rolstoel. Help mee met het ontwikkelen van de gloednieuwe MyRoadie app: dé nieuwe mobiliteitsapp voor rolstoelgebruikers.
    Lees verder
  • Sporttassen uitgereikt aan de Old Stars van FC Utrecht
    vrijdag 09 augustus 2019
    Op woensdag 7 augustus heeft Vegro de samenwerking met FC Utrecht bekrachtigd door nieuwe voetbaltassen uit te reiken aan de Old Stars.
    Lees verder
  • Gewijzigde openingsdagen winkel Almelo
    donderdag 25 juli 2019
    Vanaf maandag 29 juli is winkel Almelo voortaan 3 dagen per week geopend. Te weten op: dinsdag, donderdag en zaterdag. De openingstijden blijven op deze dagen ongewijzigd. Per 1 september sluit winkel Almelo definitief.
    Lees verder
Terug naar het nieuwsoverzicht

Reactie op rapport Meldactie hulpmiddelen

maandag 2 september 2019
In augustus 2019 heeft de Patiëntenfederatie Nederland het rapport ‘’Meldactie hulpmiddelen; Ervaringen met keuze, aanvraag, levering en gebruik van hulpmiddelen’’ gepubliceerd.
 
In dit rapport pleit de Patiëntenfederatie voor een landelijk dekkend mobiliteitsnet om problemen met rolstoelen en scootmobielen snel op te lossen. Alleen op die manier zien zij een mogelijkheid voor een gebruiksvriendelijke mobiliteitsoplossing in heel Nederland.

Het rapport eindigt met drie aanbevelingen voor de hulpmiddelenmarkt, per aanbeveling voeg ik hier graag mijn persoonlijke mening toe:

Zorg voor een landelijk dekkend mobiliteitsnet
Deze aanbeveling onderschrijf ik van harte. En mooier nog: dit dekkende mobiliteitsnet bestaat al sinds 1 januari 2013, het moment waarop de landelijke zorgverzekeraars de kortdurende mobiliteitshulpmiddelen onder hun hoede hebben gekregen. Het mooie is dat de zorgverzekeraar landelijk denkt, acteert en contracteert. Hierdoor voorkom je lokale grenzen, de valkuil in de gemeentelijke uitvoering van de Wmo.

Eerst helpen dan praten over kosten
Deze aanbeveling zou mooi opgelost worden door toepassing van de werkwijze van de zorgverzekeraar. De zorgverzekeraar is een commerciële aanbieder die een hoge klanttevredenheid beoogt, en ook zo haar zorgaanbod contracteert. Dit wijkt essentieel af van de drijfveer in de Wmo, waar de gemeente zich geen zorgen hoeft te maken over weglopende (overstappende) klanten. En helaas daardoor te vaak uit hoofde van de kosten contracteert.

Hulpmiddelen zorg merkbaar beter: meet patiëntervaringen
Ik wil niet in herhaling vallen, maar ook dit is iets dat binnen de hulpmiddelenverstrekking vanuit de zorgverzekeraar heel normaal is. Het is niet voor niets dat de grote Wmo aanbieders niet hun klanttevredenheid openbaar op hun website kunnen of durven te laten zien. Ze zijn immers zelf ook slachtoffer van het lokale ‘kosten denken’ in plaats van het landelijke ‘opbrengsten denken’. Los de eerste twee aanbevelingen op, en ik voorspel dat alle zorgaanbieders weer vol trots hun klant-ervaringen durven te laten zien.

Achtergrond
In aanloop naar 2013 was het advies om de hulpmiddelenverstrekking te verbeteren. Minister van VWS (destijds mevrouw Schippers) heeft de verbeteringen toen doorgevoerd, dit is terug te lezen in (https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-32805-29.html. Uit dit document haal ik graag aan:‘’Daarop heeft de Kamer een motie aangenomen waarin werd gevraagd om geen Zvw- en AWBZ-hulpmiddelen naar de Wmo over te hevelen maar deze onder de Zvw te laten vallen en op het gebied
van de hulpmiddelen in de Wmo niets te wijzigen. Ik heb de motie conform de wens van de Kamer uitgevoerd omdat deze herindeling kon rekenen op brede steun bij patiënten, zorgverzekeraars en zorgaanbieders. Naar mijn mening heeft het verminderen van het aantal loketten al een aanzienlijke verbetering opgeleverd.’’

Nu wijs ik erop dat de door de Patiëntenfederatie gevonden problemen (rolstoelen, scootmobielen) zich allemaal in het domein van de Wmo bevinden waar de minister destijds niets heeft gewijzigd.

Conclusie
Ik zie een dossier met problemen en een duidelijk oplossing, een oplossing die al jarenlang goed werkt. Ik zie een dossier waarin iets wat niet gewijzigd is nog steeds tot vele problemen leidt. Ik zie een dossier wat geen dossier had hoeven zijn.

2-9-2019
Rene Kamerbeek
Vegro Expertisecentrum Hulpmiddelen


Laden
Laden
Waarom Vegro?
Uit voorraad leverbaarUit voorraad leverbaar
Snelle leveringSnelle levering
Met ruim 60 winkels altijd in de buurtMet ruim 60 winkels altijd in de buurt
Klantenservice 24/7Klantenservice 24/7 0900 - 2 88 77 66 
Winkels
  • Bezoek één van onze winkels.
  • Altijd een winkel bij u in de buurt!
Vegro Nieuwsbrief
Ontvang regelmatig tips over positieve gezondheid en blijf op de hoogte van de laatste aanbiedingen en evenementen.

Max. 1 nieuwsbrief per week, uitschrijven altijd mogelijk


Alle genoemde prijzen zijn inclusief BTW en exclusief verzendkosten