Yoga voor Ouderen


Yoga helpt je om te ontspannen en de dagelijkse drukte en stress goed te verwerken. 'Yoga' betekent 'verbinding' tussen lichaam en geest. Die balans is bij veel mensen verstoord. Met behulp van yoga-oefeningen help je de balans te herstellen.

Yoga vormt een goede ondersteuning voor lichaam en geest, ook op latere leeftijd. Fysieke lichaamsbeweging, meditatie, ontspannings- en ademhalingsoefeningen: de voordelen van yoga zijn op iedere leeftijd te merken.  

Waarom yoga? 

Yoga verbetert de lichaamshouding, de bloeddruk en algehele gezondheid. Door met plezier te blijven bewegen - ook al zijn de bewegingen nog zo klein - blijven je spieren soepeler en gaat het bewegen gemakkelijker. Met als resultaat een flexibeler lichaam en een sterkere geest. 

Daarnaast zijn er tal van andere redenen om aan yoga te doen:

  • Yoga vermindert de kans op nervositeit en angstklachten;
  • Yoga-oefeningen bevorderen de geestelijke en lichamelijke gesteldheid;
  • Yoga kan burn-outs en depressies voorkomen;
  • De oefeningen versterken het lichaam en de spieren;
  • Yoga helpt artrose tegengaan.

Yoga en artrose

Yoga-oefeningen kunnen artrose tegengaan. De oefeningen zijn namelijk niet belastend voor je gewrichten, maar voorkomen wel dat deze gewrichten stijf worden. Hierdoor verminderen ook de pijnklachten.

Wat is stoelyoga?

Stoelyoga is de meest laagdrempelige vorm van yoga. Stoelyoga voor ouderen bestaat uit het uitvoeren een reeks milde yogahoudingen op een stoel. Stoelyoga is een rustige bewegingsvorm en daardoor voor iedereen goed uit te voeren, ongeacht leeftijd, omvang, lenigheid of conditie.

Stoelyoga oefeningen voor ouderen

Stoelyoga is bijzonder geschikt voor mensen op leeftijd die op een veilige manier aan lichaamsbeweging willen doen. De yogahoudingen worden namelijk zittend op een stoel of staand achter een stoel uitgevoerd. Tijdens de stoelyoga oefeningen wordt gewerkt aan je lenigheid en spierkracht. Tegelijkertijd brengt (stoel)yoga je lichaam en geest geleidelijk verder in balans.

Basis yoga-oefening voor ouderen: 5 oefeningen

Yoga is door het lage tempo en toegankelijke poses zeer geschikt voor ouderen. De volgende oefeningen zijn bovendien gemakkelijk thuis uit te voeren. Je hebt voor het comfortabel uitvoeren van de oefeningen wel een yogamatje nodig.

Oefening 1 Kat/Koe houding

Deze houding helpt je bij het soepel houden van de rugspieren. Startpositie: ga op handen en knieën op de yogamat zitten.

  • Adem in en neem de koe-houding aan.
  • Maak je rug zo bol mogelijk en kijk naar beneden.
  • Adem uit en ga rustig naar de kathouding.
  • Maak de rug zo hol mogelijk en kijk recht naar voren.
  • Herhaal zo vaak als prettig is.
  • Ga rustig terug naar de startpositie.

Oefening 2 Held houding

Deze houding helpt je bij het soepel houden van de rug- en bilspieren. Startpositie: ga op handen en knieën op de yogamat zitten.

  • Ga rustig met je billen op de voeten zitten. Strek de armen voor je uit en plaats ze op de grond.
  • Maak je rug zo bol mogelijk en kijk naar beneden.
  • Adem uit en ga rustig naar de kathouding.
  • Maak de rug zo hol mogelijk en kijk recht naar voren.
  • Herhaal zo vaak als prettig is.
  • Ga rustig terug naar de startpositie.

Stoelyoga oefeningen voor ouderen: 5 oefeningen

De volgende vijf stoelyoga oefeningen kun je zittend uitvoeren, op iedere willekeurige stoel. De enige vereiste is dat er geen wieltjes onder de stoel zitten. Leg wel een (yoga)mat onder de stoel voor extra grip.

Oefening 1 Hol/bol houding

  • Ga goed achterin de stoel zitten, met je rug stevig tegen de leuning aan. 
  • Zet beide voeten naast elkaar op de grond en leg je handen op je knieën.
  • Adem diep in, hol je rug en duw je schouders goed naar beneden. 
  • Houd deze houding 10 seconden vast. 
  • Adem vervolgens rustig uit, bol je rug en laat je kin naar je borst zakken. 
  • Herhaal de oefening vijf keer.

Oefening 2  Opwaartse houding

  • Ga goed achterin de stoel zitten, met je rug stevig tegen de leuning aan. 
  • Zet beide voeten naast elkaar op de grond en leg je handen op je knieën.
  • Adem diep in en hef je beide armen langzaam naar het plafond.
  • Houd deze houding 10 seconden vast.
  • Adem vervolgens rustig uit en laat je armen geleidelijk weer zakken.
  • Herhaal deze oefening vijf keer.

Oefening 3  Dijenkletser

  • Ga goed achterin de stoel zitten, met je rug stevig tegen de leuning aan. 
  • Zet beide voeten naast elkaar op de grond en leg je handen op je knieën.
  • Breng je rechterenkel naar je linkerdij, en laat deze daar rusten.
  • Houdt deze positie vijf ademhalingen vol.
  • Herhaal de oefening daarna met je andere enkel.
  • Wissel beide benen vijf keer af. 

Oefening 4  Zijwaarts keren

  • Ga nu zijwaarts op de stoel zitten, met je gezicht naar links gericht.
  • Draai vervolgens langzaam je bovenlichaam naar links, terwijl je je vast blijft houden aan de stoelleuning.
  • Houdt deze positie vijf ademhalingen vol. 
  • Herhaal de oefening daarna de rechterkant op.

Oefening 5  Inwaarts keren

De laatste oefening is gemakkelijk:
  • Blijf na afloop van de stoelyoga oefeningen een paar minuten rustig op je stoel zitten.
  • Vouw je handen op je schoot, houd je ogen gesloten en focus je op je ademhaling.
  • Dit helpt je om je tot rust te komen en de effecten van de oefeningen te manifesteren in je lichaam.
  • Blijf zo lang zitten als fijn voelt.

Onze voordelen

 

Dé kennisspecialist op zorggebied

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore

 

Grootste kennisbank van Nederland

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore

 

Beoordeeld met een 8.9

Door 6000+ klanten bij thuiswinkel waarborg. Bekijk alle reviews

stap 2 Doloremque laudantium

Lorum ipsum dolor sit amet Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inventore veritatis et quasi architecto beatae vitae dicta sunt explicabo

Nieuwsbrief
Geef uw e-mailadres op en ontvang onze gratis nieuwsbrief.
Laden
Laden