Geen goede werk-privébalans zonder ontspanning

Inspanning en ontspanning zijn met elkaar verbonden. Het één kan niet zonder het ander. Ontspanning is belangrijk voor een goede werk-privébalans, maar hoe mooi dat ook klinkt: soms is het best lastig om te ontspannen. Vooral als je werk ook nog combineert met je gezin, mantelzorgtaken, sporten, of misschien vrijwilligerswerk. Om te voorkomen dat je in een overlevingsstand terecht komt en de balans compleet verliest, hebben wij een aantal ontspanningstips voor je.

1. Zoek de natuur op

Al heel vroeger was het belang van de natuur voor onze gezondheid bekend. Toen werden er meditatieve tuinen aangelegd om patiënten tot rust te laten komen. Volgens recent onderzoek voelt 96% van de bevolking zich gezonder en rustiger na een bezoek aan de natuur. Kortom, zoek je ontspanning? Ga dan vooral de natuur in! Woon je in de stad, dan moet je misschien iets meer moeite doen, maar ook daar is natuur te vinden. Je kunt een eind gaan wandelen, picknicken of een boek lezen op een bankje. Joggen of hardlopen kan natuurlijk ook. Je zult merken dat je in de natuurlijke omgeving ontspant, beter en dieper ademhaalt en dat je hartslag omlaag gaat.

2 Krijg energie door te bewegen

Behalve in de natuur kun je ook thuis, in de sportschool, of bij een sportclub aan beweging doen. Het is een goede manier om je hoofd leeg te maken en je lichaam nieuwe energie te geven. Maar dat geldt echt niet alleen voor mensen met een zittend beroep. Ook als je veel lichamelijk werk doet, zorgt beweging voor ontspanning. Veel mensen ploffen na een lange werkdag liever op de bank en zetten de televisie aan. Begrijpelijk, want ze zijn moe. Maar realiseer je dat je juist energie krijgt van beweging. Al is het maar een dagelijkse wandeling van 20 minuten. De buitenlucht en de beweging doen je lichamelijk en geestelijk goed.

3 Geniet van muziek

Het mooie van muziek is dat het je in veel situaties ontspanning biedt. Bijvoorbeeld tijdens het hardlopen of koken. Ben je toe aan mentale rust en ontspanning, dan is er muziek in allerlei genres die daarvoor zorgt. Er is zelfs speciale ontspanningsmuziek. Maar welk genre je ook kiest, muziek helpt je eigenlijk altijd te ontspannen. Het is zelfs wetenschappelijk aangetoond: door naar rustige muziek te luisteren, maakt je lichaam endorfine aan en produceert het minder stresshormonen. Mocht je weinig van muziek weten en op zoek willen naar muziek waar je rustig van wordt, let dan op het ritme. Als dat ongeveer gelijk is aan jouw hartslag in rust, zal de muziek je ontspannen. Zo kan muziek je zelfs helpen om in slaap te vallen.

4 Hecht waarde aan je slaap

Slaap is net zo belangrijk voor je lichaam als goed eten en bewegen. Terwijl jij slaapt, herstelt je lichaam zich. Het laadt zich weer op, net als je immuunsysteem. Je hersenen verwerken informatie en je spieren komen tot rust. De meningen over hoe lang je moet slapen, lopen uiteen, maar niet over het belang van de kwaliteit van slaap. Ongeveer een derde van alle Nederlanders heeft wel eens last van slaapproblemen, en 10% van de bevolking slaapt chronisch slecht. Moeite met slapen? Lees hier onze 8 tips voor een betere nachtrust.
Laden
Laden
Waarom Vegro?
Uit voorraad leverbaarUit voorraad leverbaar
Snelle leveringSnelle levering
Met ruim 60 winkels altijd in de buurtAltijd in de buurt
Klantenservice 24/7Klantenservice 24/7 0900 - 2 88 77 66 
Winkels
  • Bezoek één van onze winkels.
  • Altijd een winkel bij u in de buurt!
Vegro Nieuwsbrief
Ontvang regelmatig tips over positieve gezondheid en blijf op de hoogte van de laatste aanbiedingen en evenementen.

Max. 1 nieuwsbrief per week, uitschrijven altijd mogelijk


Alle genoemde prijzen zijn inclusief BTW en exclusief verzendkosten