De voordelen van bewegen

Je elke dag uitgerust, fit, positief en gezond voelen. Dat wil toch iedereen? Helaas staat voor veel mensen het drukke leven in de weg van een gezonde levensstijl. Maar dagelijks bewegen houdt juist lichaam en geest gezond. En het heeft nog meer voordelen. Ben jij benieuwd welke? Je leest het in dit artikel.

Waarom meer bewegen?


1. Zelfstandigheid behouden door lichamelijk fit te zijn

Als je ouder wordt, is de kans groot dat jouw spierkracht afneemt. Dit kan gevolgen hebben op jouw zelfstandigheid. En dat terwijl ouderen tegenwoordig zo lang mogelijk zelfstandig thuis moeten blijven wonen. Lichamelijk fit zijn is dus een belangrijk onderdeel van zelfstandigheid behouden. Blijf in beweging door gewrichten en spieren te trainen. Dan kun je zo lang mogelijk zelf de dagelijkse activiteiten blijven doen, zoals jezelf wassen, lopen of iets tillen.

Lees: oefeningen voor ouderen

2. Bewegen heeft een positief effect op het geheugen

Naast lichamelijke fitheid, is geestelijke gezondheid een belangrijk onderdeel van zelfstandigheid bewaren. Afname van het geheugen is een bekend gevolg van ouder worden, maar regelmatig bewegen heeft juist een positief effect op jouw geheugen. En bewegen verbetert niet alleen jouw geheugen, maar ook je concentratievermogen en hoe snel jij informatie verwerkt. Daarbij kan regelmatig bewegen het achteruitgaan van het geheugen én het risico op dementie verminderen*.

Lees: geheugentraining voor ouderen: 5 leuke oefeningen

3. Bewegen zorgt voor minder stress

Bewegen helpt bij het herstel van het stressgevoel. Het dagelijkse leven kan soms stressvol zijn. Bewegen is dan een fijne manier om je hoofd ‘leeg’ te maken. Daarnaast komen bij bewegen de stofjes dopamine en endorfine vrij. Deze stofjes zorgen ervoor dat jij je vrolijk voelt. En als jij je vrolijk voelt, kijk je positiever tegen dingen aan. Ook zorgt regelmatig bewegen ervoor dat jij lekkerder in je vel zit.

4. Bewegen is goed voor je hart

Een gezonde leefstijl vermindert de kans op hart- en vaatziekten. Dat betekent: gezond en gevarieerd eten, niet roken én voldoende bewegen. Regelmatig bewegen heeft een positief effect op de veelvoorkomende oorzaken van hartaandoeningen, namelijk een hoge bloeddruk en aderverkalking. Daarnaast verlaag je door te bewegen jouw cholesterol, kans op diabetes, en overgewicht. Niet alleen jouw hart, maar ook je bloedsomloop en weerstand worden positief beïnvloed door regelmatig te bewegen.

Lees: gezonde voeding voor ouderen

5. Beter slapen door regelmatig te bewegen

Door regelmatig te bewegen, zal jij beter slapen. Je slaapt niet alleen beter doordat bewegen het stressniveau verlaagt, maar ook doordat het ervoor zorgt dat je sneller en dieper slaapt. Door overdag te bewegen, komt het lichaam ’s nachts beter tot rust. Je kunt het beste in de middag of vroeg op de avond sporten, maar niet vlak voor het slapengaan.

Lees: moe wakker geworden? Bekijk de oorzaken & oplossingen

6. Door te bewegen voel jij je energieker

Heb jij vaak te weinig energie om van de bank te komen en iets te gaan doen? Ben je na kleine inspanningen al moe? Dan is het tijd om daar iets aan te doen! Door regelmatig te bewegen, zal jij je al binnen een paar weken energieker voelen, en krijg jij meer zin om dingen te ondernemen.

* Let op: uit onderzoek blijkt dat een actief brein de kans op dementie kan verkleinen, maar dit is helaas geen garantie.



Hoeveel beweging heb je nodig?


De gezondheidsraad voor volwassenen en ouderen boven de 65 heeft de volgende beweegrichtlijnen gesteld:
  • Doe minstens 150 minuten per week aan matige tot intensieve beweging, verspreid over verschillende dagen;
  • Doe minstens twee keer per week oefeningen om jouw spieren en botten te versterken. Combineer dit met balansoefeningen.
Verder geldt: een half uur per dag bewegen is al voldoende, maar doe dit vooral op een manier waar jij je prettig bij voelt. Ga dus niet naar de sportschool als jij dat niet fijn vindt. Jij bepaalt wat voor jou de beste manier is om te bewegen. Neem bijvoorbeeld de fiets naar je werk, loop een rondje tijdens de lunchpauze, of ga - samen met een vriend(in) of familielid - af en toe baantjes trekken in het zwembad.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!


Wil jij op de hoogte blijven van alle acties, evenementen en ontwikkelingen van Vegro? Schrijf je dan in voor de maandelijkse nieuwsbrief.
Laden
Laden
Waarom Vegro?
Uit voorraad leverbaarUit voorraad leverbaar
Snelle leveringSnelle levering
Met ruim 60 winkels altijd in de buurtAltijd in de buurt
Klantenservice 24/7Klantenservice 24/7 0900 - 2 88 77 66 
Winkels
  • Bezoek één van onze winkels.
  • Altijd een winkel bij u in de buurt!
Vegro Nieuwsbrief
Ontvang regelmatig tips over positieve gezondheid en blijf op de hoogte van de laatste aanbiedingen en evenementen.

Max. 1 nieuwsbrief per week, uitschrijven altijd mogelijk


Alle genoemde prijzen zijn inclusief BTW en exclusief verzendkosten