Filters

De klok verzetten: Alles over zomer- en wintertijd


Het verzetten van de klok kan bij sommige mensen het dagelijkse ritme flink verstoren. Klachten als vermoeidheid, hoofdpijn en concentratieproblemen komen vaak voor. Heb jij hier ook last van? In dit artikel vertellen we je alles over de zomer- en wintertijd. Ook geven we je vijf tips om beter met het verzetten van de klok om te gaan.

Wanneer gaat de klok vooruit of achteruit?


Haal jij de zomer- en wintertijd altijd door elkaar? Je bent niet de enige! Hieronder hebben we het verschil nog een keer duidelijk voor je uitgelegd. Zo weet je zeker dat jij je dit jaar niet meer verslaapt, als de klok een uurtje vooruit wordt gezet.

Zomertijd

In Nederland wordt tijdens de zomermaanden de zomertijd aangehouden. De klok gaat dan een uur vooruit, waardoor de zon later opkomt en het ‘s ochtends een uurtje langer donker blijft (en ‘s avonds langer licht!). De zomertijd gaat altijd eind maart in: van 2 naar 3 uur ‘s nachts. De precieze datum verschilt elk jaar.

‘In het voorjaar gaat de klok vooruit’, is een handig ezelsbruggetje om het verschil tussen de zomer- en wintertijd te onthouden.

Wintertijd

De wintertijd is de tijd die in de wintermaanden wordt gebruikt. In landen waar ook een zomertijd gebruikt wordt, zoals Nederland, wordt de wintertijd ook wel de ‘standaardtijd’ genoemd. De wintertijd start altijd in het najaar, rond eind oktober. Dan wordt de zomertijd ongedaan gemaakt en het uur weer achteruit gezet: van 3 naar 2 uur ‘s nachts.

Zomertijd, wintertijd en gezondheid: is de zomertijd slecht voor mij?


Ja. Bij sommige mensen kan het verzetten van de klok het slaapritme (tijdelijk) verstoren, en op die manier voor een tekort aan slaap zorgen. Eenslaaptekort kan vervelende gevolgen voor je gezondheid hebben. Het RIVM publiceerde in 2019 een rapport over de gevolgen van het verzetten van de klok op de gezondheid. De conclusie was dat twee keer per jaar wisselen tussen de wintertijd (‘standaardtijd’) en zomertijd inderdaad kan zorgen voor slaapverstoringen en gezondheidseffecten. Zo zijn ze bij de wisseling in het voorjaar een lichte toename in het aantal hartinfarcten in Nederland te zien.

5 tips bij het verzetten van de klok


Het verzetten van de klok kan je slaapritme verstoren. Veel klachten die ontstaan na het ingaan van de zomer- of wintertijd, zoals hoofdpijn en vermoeidheid, worden dus eigenlijk veroorzaakt door onvoldoende slaap. In ons artikel ‘11 tips voor een goede nachtrust’ lees je alles over goed slapen. Hieronder vind je de vijf belangrijkste tips.

1. Probeer van tevoren al te wennen 
Probeer het verschil tussen het uur zo klein mogelijk te maken. Zorg er bijvoorbeeld voor dat je een paar dagen voor het ingaan van de winter- of zomertijd alvast wat eerder of later naar bed gaat.

2. Zorg dat het verschil tussen licht en donker groot is 
Licht speelt een grote rol bij onze nachtrust. Ons lichaam ‘weet’ namelijk dat het 's ochtends licht moet zijn, en 's avonds donker. Maar vooral in de zomer is het ‘s avonds vaak nog licht. Dan kunnen verduisterende gordijnen helpen. In de wintermaanden is er ’s ochtends meestal juist nog geen, of niet voldoende zon. Een daglichtlamp kan ervoor zorgen dat je dan gemakkelijker uit bed komt.

3. Leg je scherm weg voor het slapengaan 

Kunstmatig licht van je smartphone, tablet of televisie kan je slaapritme in de war brengen. Hoewel het heel verleidelijk is om vlak voor het slapengaan nog even op je telefoon te kijken, is het beter om een boek te pakken of ontspanningsoefeningen te doen. Zorg ervoor dat je gedachten tot rust komen, zodat je ontspannen de nacht in gaat.

4. Zorg voor voldoende beweging 
Je lichaam heeft voldoende beweging nodig om stoom af te blazen en tot rust te komen. Je kunt de dag beginnen met een paar simpele oefeningen om het lichaam wakker te maken. Aan het einde van de dag kun je lekker een stukje wandelen met vrienden of familie, of de dag afsluiten met wat yoga. Dit zal helpen om de dag achter je te laten en jezelf klaar te maken voor de nacht.

5. Slaap lang genoeg (maar niet te lang) 
Hoeveel slaap je nodig hebt is afhankelijk van je leeftijd. 65-plussers hebben zeven tot acht uur slaap per nacht nodig. Minder kan op den duur voor slaaptekort zorgen, maar te veel slaap kan je slaapritme verstoren. Ritme is het belangrijkst. Zet op vaste tijden een wekker: niet alleen voor wanneer het tijd is om op te staan, maar ook wanneer het tijd is om naar bed te gaan.

Gaat het uur vooruit of achteruit?


Eind maart wordt het uur ’s nachts vooruit gezet van 2 naar 3 uur. In het voorjaar wordt de klok dus vooruit gezet. In het najaar, rond eind oktober, wordt het uur weer achteruit gezet van 3 naar 2 uur.


Uur vooruitUur achteruit
202127 - 28 maart30 – 31 oktober
202226 - 27 maart29 – 30 oktober
202325 – 26 maart28 – 29 oktober



Wist je dat..

Je lang niet de enige bent die last heeft van het verzetten van het uur? Ook moeten sommige dieren wennen aan het veranderende ritme. Heeft je huisdier hier last van? Schuif de voedertijd langzaam op. Wanneer je het voeren van tevoren in stapjes van een kwartier vooruit zet, zal de overgang een stuk beter gaan.

Kunnen we jou helpen?


Vond je dit artikel leuk om te lezen, kijk dan ook eens bij onze andere artikelen over vitaliteit. Heb je nog vragen over dit artikel of over een van onze producten? Neem dan gerust contact op met onze Klantenservice via 0900 288 77 66. We helpen je graag!
Waarom Vegro?
Uit voorraad leverbaar
Snelle levering
Winkels door heel Nederland
Winkels
  • Bezoek één van onze winkels.
  • Altijd een winkel bij jou in de buurt!
Vegro Nieuwsbrief
Mis geen van onze acties, nieuwtjes en relevante ontwikkelingen en schrijf je in voor onze nieuwsbrief


Max. 1 nieuwsbrief per week, uitschrijven altijd mogelijk


Alle genoemde prijzen zijn inclusief BTW en exclusief verzendkosten
Nieuwsbrief
Geef uw e-mailadres op en ontvang onze gratis nieuwsbrief.
Laden
Laden