Tips voor een betere nachtrust bij het verzetten van het uur


In het voor-en najaar wordt het uur verzet. Voor velen een kleine moeite, maar er zijn genoeg mensen die veel last hebben met het aanpassen van het dagelijkse ritme. Een kleine aanpassing kan er immers voor zorgen dat de biologische klok in de war raakt.

Gaat het uur vooruit of achteruit?


Eind maart wordt het uur ’s nachts vooruit gezet van 2 naar 3 uur. In het voorjaar wordt de klok dus vooruit gezet. In het najaar, rond eind oktober, wordt het uur weer achteruit gezet van 3 naar 2 uur.


Uur vooruitUur achteruit
201930 - 31 maart26 – 27 oktober
202028 - 29 maart24 – 25 oktober
202127 – 28 maart30 – 31 oktober


4 tips voor een betere nachtrust bij het verzetten van het uur.


U bent niet alleen wanneer u last heeft van het verzetten van het uur. Mogelijke symptomen zijn vermoeidheid, hoofdpijn en concentratieproblemen. Je dagelijkse ritme schuift immers één volledig uur op. Wilt u de overgang zo gemakkelijk mogelijk doorlopen? Bekijk dan nu onze 4 tips.

· Plan vooruit. Voer het uur stapsgewijs in.
Weet van tevoren dat het uur verzet gaat worden. Plan wanneer mogelijk de week eromheen minder vol en zorg voor voldoende rustmomenten. Maak het verschil tussen het uur zo klein mogelijk is. Zorg er bijvoorbeeld voor dat wanneer het uur vooruit gezet wordt, u de dagen ervoor alvast wat eerder naar bed gaat. Zo zal het uur verschil minder zwaar vallen.

· Maak een duidelijk onderscheid tussen licht en donker
Is er in de wintermaanden ’s ochtend nog geen zon? de dag-nachtcyclus speelt een grote rol bij onze nachtrust. In de zomer helpen verduisterende gordijnen met het brein helpen geloven dat het nacht is. Heeft u 's winters last met uit bed komen of mist u de zon? Overweeg een daglichtlamp voor wat extra zonuren. Enkele minuten extra zonlicht kan helpen bij een betere nachtrust en de symptomen van een winterdip verminderen. Bekijk hier ons volledige assortiment.

· Leg voor het slapen gaan de schermen weg.

Kunstmatig licht van bijvoorbeeld telefoons of een televisie kan het slaapritme in de war brengen. Het is heel aanlokkelijk om vlak voor het slapengaan nog  even op de telefoon te kijken, maar probeer dit bij slaapproblemen zo veel mogelijk te vermijden. Doe in plaats daarvan wat ontspanningsoefeningen, lees een boek of maak een puzzel. Zorg dat uw gedachten tot rust komen zodat u ontspannen de nacht in kan.

· Verdeel beweeg- en rustmomenten
De dagelijkse aanbevolen hoeveelheid beweging ligt rond de 150 minuten. Beweging heeft uw lichaam nodig om stoom af te blazen en tot rust te komen. Begin de dag actief met wat simpele oefeningen om uw lichaam wakker te maken. Heeft u aan het einde van de dag nog niet genoeg beweging gehad? Ga een stukje wandelen met vrienden of familie of sluit uw dag af met wat yoga. Dit zal helpen de dag achter u te laten en u klaar te maken voor de nacht.

Wist u dat..

U lang niet de enige bent die last heeft van het verzetten van het uur? Ook sommige diersoorten moeten erg wennen aan het veranderende ritme. Heeft uw huisdier ook last van het verzetten van het uur? Schuif de voedertijd stapsgewijs op. Wanneer u het uur vooruit in stapjes van een kwartier doet, zal de overgang een stuk beter gaan.
Laden
Laden
Waarom Vegro?
Uit voorraad leverbaarUit voorraad leverbaar
Snelle leveringSnelle levering
Met ruim 60 winkels altijd in de buurtMet ruim 60 winkels altijd in de buurt
Klantenservice 24/7Klantenservice 24/7 0800 - 2 88 77 66 (gratis)
Winkels
  • Bezoek één van onze winkels.
  • Altijd een winkel bij u in de buurt!
Vegro Nieuwsbrief
Ontvang regelmatig tips over positieve gezondheid en blijf op de hoogte van de laatste aanbiedingen en evenementen.

Max. 1 nieuwsbrief per week, uitschrijven altijd mogelijk


Alle genoemde prijzen zijn inclusief BTW en exclusief verzendkosten