Tips voor een betere nachtrust bij het verzetten van het uur

In het voor-en najaar wordt de klok een uur verzet. Voor velen een kleine moeite, maar bij sommige mensen raakt het dagelijkse ritme ervan in de war. Dingen als vermoeidheid, hoofdpijn en concentratieproblemen kunnen dan opspelen. Als je hier last van hebt, ben je niet de enige. Je dagelijkse ritme schuift namelijk één volledig uur op. Wij geven 4 tips om de overgang zo gemakkelijk mogelijk te doorlopen.

4 tips voor een betere nachtrust bij het verzetten van het uur.


1. Probeer van tevoren al te wennen
Weet van tevoren dat het uur verzet gaat worden. Plan wanneer mogelijk de week eromheen minder vol en zorg voor voldoende rustmomenten. Maak het verschil tussen het uur zo klein mogelijk. Zorg er bijvoorbeeld voor dat wanneer het uur vooruit gezet wordt, je de dagen ervoor alvast wat eerder naar bed gaat. Zo zal het uurverschil minder zwaar vallen.

2. Maak een duidelijk onderscheid tussen licht en donker
De dag-nachtcyclus speelt een grote rol bij onze nachtrust. 'S ochtends zou het licht moeten zijn en 's avonds donker. Maar in de zomer is het vaak juist 's avonds nog licht. Dan kunnen verduisterende gordijnen helpen met het brein te laten geloven dat het nacht is. Ook is er in de wintermaanden meestal ’s ochtends nog geen zon. Dat kan ervoor zorgen dat je moeilijker uit bed komt. Een daglichtlampzou dan de oplossing kunnen zijn. Een paar minuten extra zonlicht kan al helpen bij een betere nachtrust en om de symptomen van een winterdip te verminderen. Bekijk hier ons volledige assortiment.

3. Leg voor het slapen gaan de schermen weg

Kunstmatig licht van bijvoorbeeld telefoons of een televisie kan het slaapritme in de war brengen. Het is heel verleidelijk om vlak voor het slapengaan nog even op de telefoon te kijken, maar probeer dit zoveel mogelijk te vermijden. Doe in plaats daarvan wat ontspanningsoefeningen of lees een boek. Zorg dat je gedachten tot rust komen, zodat je ontspannen de nacht in kan.

4. Verdeel beweeg- en rustmomenten
De wekelijkse aanbevolen hoeveelheid beweging ligt rond de 150 minuten. Je lichaam heeft deze beweging nodig om stoom af te blazen en tot rust te komen. Je kunt de dag beginnen met simpele oefeningen om het lichaam wakker te maken. Aan het einde van de dag kun je lekker een stukje wandelen met vrienden of familie of de dag afsluiten met wat yoga. Dit zal helpen om de dag achter je te laten en jezelf klaar te maken voor de nacht.

Gaat het uur vooruit of achteruit?


Eind maart wordt het uur ’s nachts vooruit gezet van 2 naar 3 uur. In het voorjaar wordt de klok dus vooruit gezet. In het najaar, rond eind oktober, wordt het uur weer achteruit gezet van 3 naar 2 uur.


Uur vooruitUur achteruit
201930 - 31 maart26 – 27 oktober
202028 - 29 maart24 – 25 oktober
202127 – 28 maart30 – 31 oktober


Wist je dat..

Je lang niet de enige bent die last heeft van het verzetten van het uur? Ook moeten sommige dieren wennen aan het veranderende ritme. Heeft je huisdier hier last van? Schuif de voedertijd langzaam op. Wanneer je het voeren van tevoren in stapjes van een kwartier vooruit zet, zal de overgang een stuk beter gaan.
Laden
Laden
Waarom Vegro?
Uit voorraad leverbaarUit voorraad leverbaar
Snelle leveringSnelle levering
Met ruim 60 winkels altijd in de buurtAltijd in de buurt
Klantenservice 24/7Klantenservice 24/7 0900 - 2 88 77 66 
Winkels
  • Bezoek één van onze winkels.
  • Altijd een winkel bij u in de buurt!
Vegro Nieuwsbrief
Ontvang regelmatig tips over positieve gezondheid en blijf op de hoogte van de laatste aanbiedingen en evenementen.

Max. 1 nieuwsbrief per week, uitschrijven altijd mogelijk


Alle genoemde prijzen zijn inclusief BTW en exclusief verzendkosten