Filters

Veilig fietsen: 13 tips om ongelukken te voorkomen


Met ruim 22 miljoen fietsen op 17 miljoen inwoners is Nederland zonder twijfel het nummer één fietsland van de wereld. En fietsen wordt steeds populairder! Mede door de elektrische fiets kan namelijk ook op oudere leeftijd gewoon nog doorgefietst worden. Met het toenemende aantal fietsen op de weg wordt het verkeer wel steeds drukker. In dit artikel geven we je daarom 13 tips om op een veilige manier van het fietsen te kunnen blijven genieten.

1. De juiste fiets kiezen


Veilig fietsen begint bij het kiezen van de juiste fiets. Heb je bijvoorbeeld problemen met je evenwicht of ben je bang om te vallen? Dan is een driewielfiets (met of zonder trapondersteuning) of scootmobiel misschien wel iets voor jou. Wordt het fietsen te zwaar? Denk dan eens een elektrische fiets of e-bike. Zo blijf je lekker in beweging!  

2. Veilig elektrisch fietsen


Een elektrische fiets (ook wel ‘e-bike’) is een fiets die voorzien is van een hulpmotor die je ondersteunt bij het trappen. Die trapondersteuning wordt onderbroken als de bestuurder stopt met trappen en als de snelheid hoger is dan 25 km per uur. Omdat een e-bike gemiddeld wat harder gaat dan een een reguliere fiets, is het belangrijk dat je over voldoende concentratievermogen beschikt. 

Ook moet je beschikken over een goed reactievermogen en voldoende verkeersinzicht (zie ook ‘4. Veilig fietsen in het verkeer ’). Ook je evenwichtsgevoel, gezichtsvermogen en gehoor zijn belangrijk. Twijfel je? Neem dan contact op met de huisarts voordat je een e-bike aanschaft. 

3. Veilig fietsen in het donker


In het donker ben je minder goed zichtbaar. Er kunnen dan snel gevaarlijke situaties ontstaan. Zorg er dus voor dat je je fietsverlichting goed controleert voordat je op pad gaat. Naast goed werkende lampjes kun je er ook voor zorgen dat je zelf wat zichtbaarder bent. 

Bijvoorbeeld door iets reflecterends aan te trekken of lichtgevende led-armbanden te dragen. Die kun je gemakkelijk aan je bovenarm bevestigen. Om je zichtbaarheid voor andere weggebruikers te vergroten, raden we je aan om ook overdag met verlichting te fietsen.  

4. Veilig fietsen in het verkeer


Is jouw verkeerskennis nog helemaal up-to-date? Veilig Verkeer Nederland heeft een gratis online opfriscursus voor de fiets . Heb je daarna behoefte aan meer uitleg? Dan kun je je opgeven voor een opfriscursus bij jou in de buurt. Overal in het land organiseert Veilig Verkeer Nederland opfriscursussen voor (oudere) fietsers, maar ook voor automobilisten, en scootmobielgebruikers.  

5. Veilig op- en afstappen


Heb je moeite met op- en afstappen? Kies dan voor een fiets met een lage instap (zonder stang). Zorg ook voor de juiste zadelhoogte. Je fietst het lekkerst wanneer het zadel zo hoog staat dat je je been net niet helemaal strekt bij het rondtrappen. Je kunt dan met de tenen bij de grond. Kun je je voet niet meer goed strekken? Zet het zadel dan nog net iets lager. Een kort zadel maakt het op- en afstappen ook makkelijker.   

6. Fietsgymnastiek


Zorg dat je goed in vorm bent. In ons artikel ‘Oefeningen voor ouderen’ vind je verschillende bewegingsoefeningen. Kijk ook eens naar het aanbod van (fiets)gymnastiek bij jou in de buurt. Wil je oefenen vanuit je luie stoel? Kijk dan eens bij onze fietstrainers. 

7. Veilig bagage meenemen


Neem je bagage mee in fietstassen, gemonteerd op de bagagedrager. Verdeel je bagage goed over beide kanten. Dit zorgt voor stabiliteit en maakt het fietsen een stuk comfortabeler en gemakkelijker. We raden je af om met een rugzak te fietsen; zeker wanneer je al iets ouder bent. Bij een val komt een rugzak namelijk vaak ongelukkig terecht. 

8. Veilig fietsen stallen en op slot zetten


Stal je fiets bij voorkeur in een beveiligde fietsenstalling. Is die niet beschikbaar? Zorg er dan voor dat de plek goed verlicht is en vermijd plekken die extra diefstalgevoelig zijn, zoals stallingen in de omgeving van een station of winkelcentrum. Investeer in een goed kettingslot en maak je fiets altijd goed vast aan het fietsenrek. Doe het slot niet alleen door het frame van je fiets, maar ook door het voorwiel. 

9. Veilige kinderzitjes voor op de fiets


Kinderen mogen mee op de fiets zodra ze zelfstandig kunnen zitten en in staat zijn om het hoofd goed rechtop te houden. Kinderen jonger dan acht jaar moeten wel een zitje hebben met voldoende steun aan de rug, handen en voeten. Wil je dit zeker weten, controleer dan of het fietsstoeltje aan de Europese veiligheidsnorm voldoet (EN 14344). 

10. Zorg voor de juiste bandenspanning


Door je fietsbanden goed op te pompen, rijdt en stuurt je fiets veel beter. Bij te zachte banden moet je bovendien harder trappen om de fiets vooruit te krijgen. In de winter mag de bandenspanning wel wat lager zijn. Bij een zachtere band is het gedeelte de weg raakt namelijk ook iets groter, waardoor je meer grip hebt en bij gladheid minder snel onderuit glijdt. 

11. Zorg voor de juiste fietskleding


Kleed je in de winter warm aan, en zorg in de zomer voor genoeg ventilatie en luchtige (vochtregulerende) kleding. Door in de hitte te fietsen in dikke, vochtige kleding wordt je lichaamstemperatuur een stuk hoger en kan je al snel oververhit raken. Zorg er ook voor dat je voldoende water drinkt regelmatig rustpauzes neemt. 

12. De juiste hoofdbescherming kiezen


Het wordt steeds drukker op de wegen, waardoor de kans op onveilige verkeerssituaties toeneemt. Maar in tegenstelling tot andere landen is het in Nederland (nog) geen gewoonte om een helm te dragen op de fiets. Zonde, want de juiste hoofdbescherming kan je eenvoudig beschermen tegen ernstig letsel. Moeite met het vinden van de juiste helm? Je vindt de geschikte helmmaat door de omtrek van je hoofd op te meten, net boven je wenkbrauwen. In de fietswinkel vind je bij iedere helm de beschikbare maatvoeringen en hoofdomtrek vermeld, zodat je zeker weet dat je een goed passende helm kiest. 

13. Andere handige hulpmiddelen voor veilig fietsen


Krijg je moeite met omkijken? Bevestig dan een speciale achteruitkijkspiegel aan het stuur van je fiets. Let er op dat de spiegel groot genoeg is; kies bijvoorbeeld voor een scooterspiegel. Een excentrische pedaalarm biedt uitkomst als je je knie, heup of prothese niet helemaal goed (meer) kunt buigen. Zo kun je veilig op- en afstappen. 

Hoe kunnen we jou helpen? 


Een gezonde leefstijl is voor iedereen belangrijk. Weet je niet zo goed waar je moet beginnen? Dan is onze Vegro Publieksacademie over een gezonde levensstijl misschien wel interessant. Vond je dit artikel leuk om te lezen? Lees hier meer over de voordelen van bewegen of kijk eens bij onze andere artikelen over vitaliteit. 
Waarom Vegro?
Uit voorraad leverbaar
Snelle levering
Winkels door heel Nederland
Winkels
  • Bezoek één van onze winkels.
  • Altijd een winkel bij u in de buurt!
Vegro Nieuwsbrief
Mis geen van onze acties, nieuwtjes en relevante ontwikkelingen en schrijf je in voor onze nieuwsbrief


Max. 1 nieuwsbrief per week, uitschrijven altijd mogelijk


Alle genoemde prijzen zijn inclusief BTW en exclusief verzendkosten
Nieuwsbrief
Geef uw e-mailadres op en ontvang onze gratis nieuwsbrief.
Laden
Laden