Op vliegreis met een rolstoel

Een rolstoel is een perfect hulpmiddel om toch eropuit te gaan, als je geen lange afstanden (meer) kunt lopen. Geniet van een ritje door het park, een dagje dierentuin of een weekendje weg in eigen land of vlak over de grens. Je neemt de rolstoel gewoon mee! Tegenwoordig is bijna elk denkbare rolstoelheel gemakkelijk te vervoeren in de kofferbak van een auto. 

Maar wat als je verder weg wil? Een bestemming die niet zo eenvoudig is aan te rijden met de auto, maar waarvoor je afhankelijk bent van het vliegtuig? Bijvoorbeeld de Spaanse Costa’s? Het prachtige Toscane? Of je gaat graag nog verder weg? Europa uit. Vliegen, en een rolstoel meenemen vraagt om een gedegen voorbereiding. Een rolstoel valt namelijk onder de categorie ‘afwijkende bagage’. Je wil uiteraard op het vliegveld niet voor een vervelende situatie komen te staan; dat de rolstoel niet mee mag! Hieronder lichten wij het beleid van Nederlands grootste luchtvaartmaatschappijen – KLMTransaviaTUI en Corendon – toe omtrent het vervoer van een rolstoel. Maar eerst: hoe is het op de Nederlandse luchthavens geregeld voor personen die minder mobiel zijn, en niet zelfstandig bij de gate kunnen komen?

Assistentie op de Nederlandse luchthavens 

Je gaat vliegen, maar bent mindervalide. Hoe is het gesteld qua assistentie die je kunt krijgen op de Nederlandse vliegvelden (SchipholEindhovenRotterdam-The HagueMaastricht en Groningen)? En belangrijker: wat moet je hiervoor – vooraf – regelen?

Schiphol

Op Schiphol is assistentie beschikbaar voor mindervaliden personen, zoals rolstoelvervoerVraag deze assistentie op tijd aan via jouw reisagent of direct bij de luchtvaartmaatschappij. Dit kun je al doen op het moment van boeken/reserveren. Zo voorkom je dat je lang op assistentie moet wachten bij aankomst op de luchthaven.

In veel gevallen word je in een rolstoel van de luchthaven direct na het inchecken naar de gate gebracht door een assistent. Indien je afhankelijk bent van jouw eigen rolstoel en niet in een ‘gewone’ rolstoel vervoerd kunt worden is dat mogelijk, maar dit dient wel op tijd te worden gemeld bij de luchtvaartmaatschappij waarmee jij vliegt. Doorgaans bedraagt dit minimaal 48 uur voor vertrek van jouw vlucht. Als je zelfstandig kunt instappen neemt de assistent bij de gate afscheid van jou. Als je niet zelfstandig kunt instappen helpt de assistent jou hierbij. Het streven is om jou als eerste aan boord te laten gaan. Eenmaal aan boord helpt het cabinepersoneel jou verder. 

Bovenstaande situatie betreft een ‘gewone’ gate; een gate die middels een passagiersbrug is verbonden met het vliegtuig. Schiphol beschikt net als andere luchthavens ook over zogeheten ‘busgates’. Instappen gaat via een trap. Indien je geen trappen kunt lopen, word je met de rolstoelbus van het luchthavengebouw naar het vliegtuig gebracht, en het vliegtuig in begeleid met een traploper. Aan boord word je vervolgens – indien gewenst – in jouw vliegtuigstoel getild. Daarna neemt het cabinepersoneel de verdere hulp over van de assistent. Ook bij vertrek vanaf een ‘busgate’ kun je in jouw eigen rolstoel vanaf de check-in naar de gate worden vervoerd, indien dit niet anders kan. Dit dien je ook vooraf (minimaal 48 uur voor vertrek) te melden bij de luchtvaartmaatschappij. Jouw rolstoel wordt vervoerd in het ruim van het vliegtuig.
 
Voor meer informatie m.b.t. assistentie op Schiphol verwijzen wij je graag naar: Toegankelijkheid Schiphol Airport.


Eindhoven 

Op Eindhoven airport dien je vooraf (uiterlijk 48 uur voor vertrek of aankomst) de gewenste assistentie kenbaar te maken bij de luchtvaartmaatschappij of via jouw reisagent. Op de luchthaven zijn rolstoelen beschikbaar waarin je naar de gate gebracht kunt worden. Jouw eigen rolstoel wordt ingecheckt en vervoerd in het ruim van het vliegtuig. Je dient rekening te houden met het ‘reisklaar’ maken van de rolstoel, en dus ruim op tijd aanwezig te zijn op de luchthaven. 
 
Tevens biedt Eindhoven airport de service om jou van de bushalte (nabij de vertrekhal) naar de informatiebalie (in de vertrekhal) te brengen, en vise versa. Je vraagt dit van te voren aan via info@eindhovenaiport.nl, met hierin vermeld jouw naam, vluchtnummer en datum van vertrek. 

Voor meer informatie m.b.t. assistentie op Eindhoven airport verwijzen wij je graag naar: Toegankelijkheid Eindhoven Airport.

Rotterdam-The Hague 

Assistentie op Rotterdam-The Hague airport dien je vooraf (uiterlijk 48 uur voor vertrek) aan te vragen, via jouw reisbureau, reisorganisatie, touroperator of rechtstreeks bij de luchtvaartmaatschappij. Maak tevens jouw wensen direct kenbaar, zoals bijvoorbeeld rolstoelservice. 

Je kunt de assistentie ook aanvragen via rtm.ticketing@aviapartner.aeroVermeld jouw persoonsgegevens, soort handicap, vluchtnummer en datum van vertrek, verwachte aankomsttijd op de luchthaven, indien mogelijk jouw gsm-nummer, soort vervoer naar de luchthaven en informatie m.b.t. jouw eigen rolstoel.

Voor meer informatie m.b.t. assistentie op Rotterdam-The Hague airport verwijzen wij je graag naar: Toegankelijkheid Rotterdam The Hague Airport.

Maastricht 

Reis je vanaf Maastricht Aachen airport, dan dien je uiterlijk 48 uur voor vertrek de gewenste assistentie aan te vragen. Dit regelt je via jouw reisagent of direct bij de luchtvaartmaatschappij waarmee je vliegt. TIP: het aanvragen van de assistentie kan al vanaf het moment dat je jouw vakantie/vlucht boekt. 

Uiteraard kan vanaf Maastricht Aachen airport ook jouw rolstoel worden meegenomen in het ruim van het vliegtuig. De luchthaven adviseert om een half uur voor de gebruikelijke inchecktijd aanwezig te zijn bij de check-in balie om de rolstoel ‘reisklaar’ te maken. 
 

Voor meer informatie m.b.t. assistentie op Maastricht Aachen airport verwijzen wij je graag naar:  Toegankelijkheid Maastricht Aachen Airport.


Groningen 

Assistentie, zoals rolstoelservice, dient ook voor Groningenairport Eelde minimaal 48 uur van te voren te worden aangevraagd via jouw reisagent of direct bij de luchtvaartmaatschappij. Eenmaal op de luchthaven – minimaal twee uur voor vertrek – dien jij je te melden bij de balie van ‘Groningen Airport Handling’. Zij vangen jou op, en begeleiden je verder. 
 
Op Groningen airport Eelde zijn rolstoelen beschikbaar, en kun je bij het in- en uitstappen van het vliegtuig gebruikmaken van speciale liften. Let op! Je dient dit maximaal 72 uur voor vertrek aan te vragen. Jouw eigen rolstoel wordt vervoerd in het ruim van het vliegtuig. Zorg ervoor dat je ruim op tijd op de luchthaven bent voor het ‘reisklaar’ maken van de rolstoel. 

Voor meer informatie m.b.t. assistentie op Groningen airport Eelde verwijzen wij je graag naar: Toegankelijkheid Groningen Airport.



Rolstoelbeleid bij Nederlandse luchtvaartmaatschappijen 

De assistentie voor mindervaliden personen is goed geregeld op de Nederlandse luchthavens. Maar wat zijn de regels per luchtvaartmaatschappij m.b.t. het vervoer van een rolstoel? Hieronder lichten wij die toe. 

KLM 

Vlieg je met KLM, dan kun je kosteloos jouw rolstoel meenemen. Je dient het meenemen van de rolstoel wel ten minste 48 uur van tevoren te reserveren, via jouw online account ‘Mijn Reis’ of per telefoon. De regels:  
  • Een manuele rolstoel die inklapbaar of demontabel is mag mee als handbagage (let op: de ingeklapte/opgevouwen rolstoel mag niet groter zijn dan 13 x 36 x 42 cm); 
  • In alle overige gevallen dient de rolstoel vervoerd te worden in het ruim van het vliegtuig. Per vliegtuigtype gelden er andere regels, zie onderstaand:
    • Boeing 777, 747, 787 en Airbus 330: 152 x 139 x 149 cm, geen maximum gewicht;  
    • Boeing 737: 112 x 113 x 85 cm, geen maximum gewicht;  
    • Embraer 175 en 190: 120 x 100 x 70 cm, maximaal 150 kg.  
Alle afmetingen betreft l x b x h.

Zorg dat je op tijd op de luchthaven bent. Met een elektrische rolstoel minimaal 1 uur vóór de standaard inchecktijd, en voor alle overige rolstoelen uiterlijk 30 minuten voor de standaard inchecktijd. 
Aan boord van alle KLM-toestellen is een opvouwbare rolstoel aanwezig. 

Meer informatie lees je hier.

Transavia 

Ga je op reis met Transavia en wilt jij jouw rolstoel meenemen? Let op dat je dit uiterlijk 48 uur voor vertrek meldt bij hen. Dit kunt je doen via jouw online-account ‘Mijn Transavia’ of via het ‘Service Center’ van Transavia. Indien jourolstoel meer weegt dan 23 kg en/of hoger is dan 86 cm gelden er andere regels. Neem in dit geval direct na je boeking contact op met Transaviaen vraag naar de mogelijkheden.

Jouw rolstoel wordt gratis vervoerd in het ruim van het vliegtuig. Bij de check-in wordt de rolstoel ‘ingenomen’ en op jouw bestemming vind je de rolstoel terug op de bagageband. Je bent zelf verantwoordelijk voor het ‘reisklaar’ maken van de rolstoel. Transavia adviseert: ‘Zorg ervoor dat alle losse onderdelen van je rolstoel (zoals een accu of batterij) ontkoppeld zijn vóór je incheckt. Op de luchthaven is er geen gereedschap om je rolstoel te demonteren. Tip: neem iets mee waarmee je de losse onderdelen aan je rolstoel kunt bevestigen, zoals tie-wraps.’. 

Meer informatie leest je hier.
 

TUI 

Ook TUI biedt de service om een rolstoel gratis mee te nemen op reis. De rolstoel wordt vervoerd in het ruim van het vliegtuig. Ook bij TUI geldt: vooraf het verzoek indienen. Dit verzoek doe je via een online formulier. Te vinden op: https://www.tui.nl/klantenservice/?faqnodeid=10231. 

TUI raadt aan om 2,5 uur voor vertrek aanwezig te zijn bij de check-in balie op de luchthaven voor het ‘reisklaar’ maken van de rolstoel. Bij voorkeur wordt de rolstoel ingecheckt als ruimbagage, en kun je op de luchthaven gebruikmaken van een leenrolstoel. Alle losse onderdelen (zitkussen, voetsteunen etc.) dien je mee te nemen aan boord als handbagage. Indien een leenrolstoel niet wenselijk, of fysiek niet mogelijk is, dan dien je dit vooraf te melden bij TUI.  

Let op! Een elektrische rolstoel mag niet hoger zijn dan 80 cm, omdat TUI deze niet rechtop kan vervoeren in het ruim. TUI stelt nog een aantal extra voorwaarden voor het meenemen van een rolstoel met een accu: 
  • Alleen een rolstoel met een droge accu; 
  • Om kortsluiting te voorkomen, moeten de accupolen van een rolstoel met een droge accu worden losgekoppeld; 
  • Bij het inchecken wordt gecontroleerd of beide polen zijn geïsoleerd of zijn voorzien van kapjes;  
  • Er wordt gecontroleerd of de accu stevig aan de rolstoel is bevestigd. 
Meer informatie lees je hier.
 

Corendon 

Op reis met Corendon Airlines of Corendon Dutch Airlines? Je kunt jouw rolstoel gratis meenemen. Ook voor deze luchtvaartmaatschappij geldt: vooraf aanmelden, via het ‘Contact Center’. Tenminste 48 uur voor vertrek, en bij voorkeur direct bij het boeken van jouw vlucht/vakantie. Bij aanmelding dien je het gewicht en de afmetingen van de rolstoel door te geven. Let op! Is jouw rolstoel hoger dan 86 cm en/of zwaarder dan 32 kilo? Dan wordt gecontroleerd of de rolstoel daadwerkelijk mee kan op jouw vlucht. 

Net als bij diverse andere luchtvaartmaatschappijen, geldt ook bij Corendon Airlines en Corendon Dutch Airlines een apart beleid qua vervoer van elektrische rolstoelen. Houd rekening met onderstaande: 
  • Alleen rolstoelen met een droge accu; 
  • Afhankelijk van de sterkte worden rolstoelen met een lithium- of gel accu aan boord geaccepteerd (benader de luchtvaartmaatschappij voor de exacte eisen).   
Als je vliegt met Corendon Airlines of Corendon Dutch Airlines, dien jij je goed voor te bereiden voor het meenemen van een elektrische rolstoel. Hierbij de eisen: 
  • Bij rolstoelen met een droge accu de accupolen loskoppelen. Dit voorkomt kortsluiting. Op de luchthaven is geen gereedschap aanwezig om jouw rolstoel te demonteren;  
  • Bij rolstoelen met een gel accu is het niet noodzakelijk om de accupolen los te koppelen; 
  • Je moet accu’s of batterijen in een stevige verpakking vervoeren. Bij het inchecken controleert het luchthavenpersoneel of beide polen geïsoleerd zijn of voorzien van kapjes;  
  • Corendon adviseert jou om bijvoorbeeld tie-wraps mee te nemen, waarmee je losse onderdelen, zoals de accu, stevig aan de rolstoel kunt bevestigen. Het luchthavenpersoneel controleert dit bij het inchecken;  
  • Als je de droge batterij niet kunt loskoppelen, kan het zijn dat de aanwezige main- of masterswitch in de uit- of off-stand staat. Het zou ook kunnen dat er een control unit is die losgekoppeld dient te worden.  
Meer informatie lees je hier.

Conclusie

Kortom; op vliegreis met een rolstoel is absoluut geen probleem. Elke genoemde luchtvaartmaatschappij biedt het vervoer van een rolstoel gratis aan, en ook op de Nederlandse luchthavens is assistentie aanwezig. Zorg wel ervoor dat je op tijd de luchtvaartmaatschappij benaderd m.b.t. het vervoer van jouw rolstoel, en het aanvragen van eventuele assistentie voor op de luchthaven. 
 
Let op! 
Vegro is niet verantwoordelijk van alle hierboven vermelde informatie. Neem bij twijfel of vragen te allen tijde contact op met de luchtvaartmaatschappij waarmee je vliegt of benader jouw reisagent. Zij kunnen desgewenst voor jou de rolstoelaanmelding in orde maken, en de assistentie op de luchthaven aanvragen. 
Laden
Laden
Waarom Vegro?
Uit voorraad leverbaarUit voorraad leverbaar
Snelle leveringSnelle levering
Met ruim 60 winkels altijd in de buurtAltijd in de buurt
Klantenservice 24/7Klantenservice 24/7 0900 - 2 88 77 66 
Winkels
  • Bezoek één van onze winkels.
  • Altijd een winkel bij u in de buurt!
Vegro Nieuwsbrief
Ontvang regelmatig tips over positieve gezondheid en blijf op de hoogte van de laatste aanbiedingen en evenementen.

Max. 1 nieuwsbrief per week, uitschrijven altijd mogelijk


Alle genoemde prijzen zijn inclusief BTW en exclusief verzendkosten