Op vliegreis met een rolstoel

Een rolstoel is een perfect hulpmiddel om toch eropuit te gaan, als u geen lange afstanden (meer) kunt lopen. Geniet van een ritje door het park, een dagje dierentuin of een weekendje weg in eigen land of vlak over de grens. U neemt de rolstoel gewoon mee! Tegenwoordig is bijna elk denkbare rolstoelheel gemakkelijk te vervoeren in de kofferbak van een auto. 

Maar wat als u verder weg wilt? Een bestemming die niet zo eenvoudig is aan te rijden met de auto, maar waarvoor u afhankelijk bent van het vliegtuig? Bijvoorbeeld de Spaanse Costa’s? Het prachtige Toscane? Of u gaat graag nog verder weg? Europa uit. Vliegen, en een rolstoel meenemen vraagt om een gedegen voorbereiding. Een rolstoel valt namelijk onder de categorie ‘afwijkende bagage’. U wilt uiteraard op het vliegveld niet voor een vervelende situatie komen te staan; dat de rolstoel niet mee mag! Hieronder lichten wij het beleid van Nederlands grootste luchtvaartmaatschappijen – KLMTransaviaTUI en Corendon – toe omtrent het vervoer van een rolstoel. Maar eerst: hoe is het op de Nederlandse luchthavens geregeld voor personen die minder mobiel zijn, en niet zelfstandig bij de gate kunnen komen?

Assistentie op de Nederlandse luchthavens 

U gaat vliegen, maar bent mindervalide. Hoe is het gesteld qua assistentie die u kunt krijgen op de Nederlandse vliegvelden (SchipholEindhovenRotterdam-The HagueMaastricht en Groningen)? En belangrijker: wat moet u hiervoor – vooraf – regelen?

Schiphol

Op Schiphol is assistentie beschikbaar voor mindervaliden personen, zoals rolstoelvervoerVraag deze assistentie op tijd aan via uw reisagent of direct bij de luchtvaartmaatschappij. Dit kunt u al doen op het moment van boeken/reserveren. Zo voorkomt u dat u lang op assistentie moet wachten bij aankomst op de luchthaven.

In veel gevallen wordt u in een rolstoel van de luchthaven direct na het inchecken naar de gate gebracht door een assistent. Indien u afhankelijk bent van uw eigen rolstoel en niet in een ‘gewone’ rolstoel vervoerd kunt worden is dat mogelijk, maar dit dient wel op tijd te worden gemeld bij de luchtvaartmaatschappij waarmee u vliegt. Doorgaans bedraagt dit minimaal 48 uur voor vertrek van uw vlucht. Als u zelfstandig kunt instappen neemt de assistent bij de gate afscheid van u. Als u niet zelfstandig kunt instappen helpt de assistent u hierbij. Het streven is om u als eerste aan boord te laten gaan. Eenmaal aan boord helpt het cabinepersoneel u verder. 

Bovenstaande situatie betreft een ‘gewone’ gate; een gate die middels een passagiersbrug is verbonden met het vliegtuig. Schiphol beschikt net als andere luchthavens ook over zogeheten ‘busgates’. Instappen gaat via een trap. Indien u geen trappen kunt lopen wordt u met de rolstoelbus van het luchthavengebouw naar het vliegtuig gebracht, en het vliegtuig in begeleid met een traploper. Aan boord wordt u vervolgens – indien gewenst – in uw vliegtuigstoel getild. Daarna neemt het cabinepersoneel de verdere hulp over van de assistent. Ook bij vertrek vanaf een ‘busgate’ kunt u in uw eigen rolstoel vanaf de check-in naar de gate worden vervoerd, indien dit niet anders kan.Dit dient u ook vooraf (minimaal 48 uur voor vertrek) te melden bij de luchtvaartmaatschappij. Uw rolstoel wordt vervoerd in het ruim van het vliegtuig.
 
Voor meer informatie m.b.t. assistentie op Schiphol verwijzen wij u graag naar: Toegankelijkheid Schiphol Airport.


Eindhoven 

Op Eindhoven airport dient u vooraf (uiterlijk 48 uur voor vertrek of aankomst) de gewenste assistentie kenbaar te maken bij de luchtvaartmaatschappij of via uw reisagent. Op de luchthaven zijn rolstoelen beschikbaar waarin u naar de gate gebracht kunt worden. Uw eigen rolstoel wordt ingecheckt en vervoerd in het ruim van het vliegtuig. U dient rekening te houden met het ‘reisklaar’ maken van de rolstoel, en dus ruim op tijd aanwezig te zijn op de luchthaven. 
 
Tevens biedt Eindhoven airport de service u van de bushalte (nabij de vertrekhal) naar de informatiebalie (in de vertrekhal) te brengen, en vise versa. U vraagt dit van te voren aan via info@eindhovenaiport.nl, met hierin vermeld uw naam, vluchtnummer en datum van vertrek. 

Voor meer informatie m.b.t. assistentie op Eindhoven airport verwijzen wij u graag naar: Toegankelijkheid Eindhoven Airport.

Rotterdam-The Hague 

Assistentie op Rotterdam-The Hague airport dient u vooraf (uiterlijk 48 uur voor vertrek) aan te vragen, via uw reisbureau, reisorganisatie, touroperator of rechtstreeks bij de luchtvaartmaatschappij. Maak tevens u wensen direct kenbaar, zoals bijvoorbeeld rolstoelservice. 

U kunt de assistentie ook aanvragen via rtm.ticketing@aviapartner.aeroVermeld uw persoonsgegevens, soort handicap, vluchtnummer en datum van vertrek, verwachte aankomsttijd op de luchthaven, indien mogelijk uw gsm-nummer, soort vervoer naar de luchthaven en informatie m.b.t. uw eigen rolstoel.

Voor meer informatie m.b.t. assistentie op Rotterdam-The Hague airport verwijzen wij u graag naar: Toegankelijkheid Rotterdam The Hague Airport.

Maastricht 

Reist u vanaf Maastricht Aachen airport, dan dient u uiterlijk 48 uur voor vertrek de gewenste assistentie aan te vragen. Dit regelt u via uw reisagent of direct bij de luchtvaartmaatschappij waarmee u vliegt. TIP: het aanvragen van de assistentie kan al vanaf het moment dat u uw vakantie/vlucht boekt. 

Uiteraard kan vanaf Maastricht Aachen airport ook uw rolstoel worden meegenomen in het ruim van het vliegtuig. De luchthaven adviseert om een half uur voor de gebruikelijke inchecktijd aanwezig te zijn bij de check-in balie om de rolstoel ‘reisklaar’ te maken. 
 

Voor meer informatie m.b.t. assistentie op Maastricht Aachen airport verwijzen wij u graag naar:  Toegankelijkheid Maastricht Aachen Airport.


Groningen 

Assistentie, zoals rolstoelservice, dient ook voor Groningenairport Eelde minimaal 48 uur van te voren te worden aangevraagd via uw reisagent of direct bij de luchtvaartmaatschappij. Eenmaal op de luchthaven – minimaal twee uur voor vertrek – dient u zich te melden bij de balie van ‘Groningen Airport Handling’. Zij vangen u op, en begeleiden u verder. 
 
Op Groningen airport Eelde zijn rolstoelen beschikbaar, en kunt u bij het in- en uitstappen van het vliegtuig gebruikmaken van speciale liften. Let op! U dient dit maximaal 72 uur voor vertrek aan te vragen. Uw eigen rolstoel wordt vervoerd in het ruim van het vliegtuig. Zorg ervoor dat u ruim op tijd op de luchthaven bent voor het ‘reisklaar’ maken van de rolstoel. 

Voor meer informatie m.b.t. assistentie op Groningen airport Eelde verwijzen wij u graag naar: Toegankelijkheid Groningen Airport.



Rolstoelbeleid bij Nederlandse luchtvaartmaatschappijen 

De assistentie voor mindervaliden personen is goed geregeld op de Nederlandse luchthavens. Maar wat zijn de regels per luchtvaartmaatschappij m.b.t. het vervoer van een rolstoel? Hieronder lichten wij die toe. 

KLM 

Vliegt u met KLM, dan kunt u kosteloos uw rolstoel meenemen. U dient het meenemen van de rolstoel wel ten minste 48 uur van tevoren te reserveren, via uw online account ‘Mijn Reis’ of per telefoon. De regels:  
  • Een manuele rolstoel die inklapbaar of demontabel is mag mee als handbagage (let op: de ingeklapte/opgevouwen rolstoel mag niet groter zijn dan 13 x 36 x 42 cm); 
  • In alle overige gevallen dient de rolstoel vervoerd te worden in het ruim van het vliegtuig. Per vliegtuigtype gelden er andere regels, zie onderstaand:
    • Boeing 777, 747, 787 en Airbus 330: 152 x 139 x 149 cm, geen maximum gewicht;  
    • Boeing 737: 112 x 113 x 85 cm, geen maximum gewicht;  
    • Embraer 175 en 190: 120 x 100 x 70 cm, maximaal 150 kg.  
Alle afmetingen betreft l x b x h.

Zorg dat u op tijd op de luchthaven bent. Met een elektrische rolstoel minimaal 1 uur vóór de standaard inchecktijd, en voor alle overige rolstoelen uiterlijk 30 minuten voor de standaard inchecktijd. 
Aan boord van alle KLM-toestellen is een opvouwbare rolstoel aanwezig. 

Meer informatie leest u hier.

Transavia 

Gaat u op reis met Transavia en wilt u uw rolstoel meenemen? Let op dat u dit uiterlijk 48 uur voor vertrek meldt bij hen. Dit kunt u doen via uw online-account ‘Mijn Transavia’ of via het ‘Service Center’ van Transavia. Indien urolstoel meer weegt dan 23 kg en/of hoger is dan 86 cm gelden er andere regels. Neem in dit geval direct na uw boeking contact op met Transaviaen vraag naar de mogelijkheden.

Uw rolstoel wordt gratis vervoerd in het ruim van het vliegtuig. Bij de check-in wordt de rolstoel ‘ingenomen’ en op uw bestemming vindt u de rolstoel terug op de bagageband. U bent zelf verantwoordelijk voor het ‘reisklaar’ maken van de rolstoel. Transavia adviseert: ‘Zorg ervoor dat alle losse onderdelen van je rolstoel (zoals een accu of batterij) ontkoppeld zijn vóór je incheckt. Op de luchthaven is er geen gereedschap om je rolstoel te demonteren. Tip: neem iets mee waarmee je de losse onderdelen aan je rolstoel kunt bevestigen, zoals tie-wraps.’. 

Meer informatie leest u hier.
 

TUI 

Ook TUI biedt de service om een rolstoel gratis mee te nemen op reis. De rolstoel wordt vervoerd in het ruim van het vliegtuig. Ook bij TUI geldt: vooraf het verzoek indienen. Dit verzoek doet u via een online formulier. Te vinden op: https://www.tui.nl/klantenservice/?faqnodeid=10231. 

TUI raadt aan om 2,5 uur voor vertrek aanwezig te zijn bij de check-in balie op de luchthaven voor het ‘reisklaar’ maken van de rolstoel. Bij voorkeur wordt de rolstoel ingecheckt als ruimbagage, en kunt u op de luchthaven gebruikmaken van een leenrolstoel. Alle losse onderdelen (zitkussen, voetsteunen etc.) dient u mee te nemen aan boord als handbagage. Indien een leenrolstoel niet wenselijk, of fysiek niet mogelijk is, dan dient u dit vooraf te melden bij TUI.  

Let op! Een elektrische rolstoel mag niet hoger zijn dan 80 cm, omdat TUI deze niet rechtop kan vervoeren in het ruim. TUI stelt nog een aantal extra voorwaarden voor het meenemen van een rolstoel met een accu: 
  • Alleen een rolstoel met een droge accu; 
  • Om kortsluiting te voorkomen, moeten de accupolen van een rolstoel met een droge accu worden losgekoppeld; 
  • Bij het inchecken wordt gecontroleerd of beide polen zijn geïsoleerd of zijn voorzien van kapjes;  
  • Er wordt gecontroleerd of de accu stevig aan de rolstoel is bevestigd. 
Meer informatie leest u hier.
 

Corendon 

Op reis met Corendon Airlines of Corendon Dutch Airlines? U kunt uw rolstoel gratis meenemen. Ook voor deze luchtvaartmaatschappij geldt: vooraf aanmelden, via het ‘Contact Center’. Tenminste 48 uur voor vertrek, en bij voorkeur direct bij het boeken van uw vlucht/vakantie. Bij aanmelding dient u het gewicht en de afmetingen van de rolstoel door te geven. Let op! Is uw rolstoel hoger dan 86 cm en/of zwaarder dan 32 kilo? Dan wordt gecontroleerd of de rolstoel daadwerkelijk mee kan op uw vlucht. 

Net als bij diverse andere luchtvaartmaatschappijen, geldt ook bij Corendon Airlines en Corendon Dutch Airlines een apart beleid qua vervoer van elektrische rolstoelen. Houd rekening met onderstaande: 
  • Alleen rolstoelen met een droge accu; 
  • Afhankelijk van de sterkte worden rolstoelen met een lithium- of gel accu aan boord geaccepteerd (benader de luchtvaartmaatschappij voor de exacte eisen).   
Als u vliegt met Corendon Airlines of Corendon Dutch Airlines, dient u zich goed voor te bereiden voor het meenemen van een elektrische rolstoel. Hierbij de eisen: 
  • Bij rolstoelen met een droge accu de accupolen loskoppelen. Dit voorkomt kortsluiting. Op de luchthaven is geen gereedschap aanwezig om uw rolstoel te demonteren;  
  • Bij rolstoelen met een gel accu is het niet noodzakelijk om de accupolen los te koppelen; 
  • U moet accu’s of batterijen in een stevige verpakking vervoeren. Bij het inchecken controleert het luchthavenpersoneel of beide polen geïsoleerd zijn of voorzien van kapjes;  
  • Corendon adviseert u om bijvoorbeeld tie-wraps mee te nemen, waarmee u losse onderdelen, zoals de accu, stevig aan de rolstoel kunt bevestigen. Het luchthavenpersoneel controleert dit bij het inchecken;  
  • Als u de droge batterij niet kunt loskoppelen, kan het zijn dat de aanwezige main- of masterswitch in de uit- of off-stand staat. Het zou ook kunnen dat er een control unit is die losgekoppeld dient te worden.  
Meer informatie leest u hier.

Conclusie

Kortom; op vliegreis met een rolstoel is absoluut geen probleem. Elke genoemde luchtvaartmaatschappij biedt het vervoer van een rolstoel gratis aan, en ook op de Nederlandse luchthavens is assistentie aanwezig. Zorg wel ervoor dat u op tijd de luchtvaartmaatschappij benaderd m.b.t. het vervoer van uw rolstoel, en het aanvragen van eventuele assistentie voor op de luchthaven. 
 
Let op! 
Vegro is niet verantwoordelijk van alle hierboven vermelde informatie. Neem bij twijfel of vragen te allen tijde contact op met de luchtvaartmaatschappij waarmee u vliegt of benader uw reisagent. Zij kunnen desgewenst voor u de rolstoelaanmelding in orde maken, en de assistentie op de luchthaven aanvragen. 
Laden
Laden
Waarom Vegro?
Uit voorraad leverbaarUit voorraad leverbaar
Snelle leveringSnelle levering
Met ruim 60 winkels altijd in de buurtMet ruim 60 winkels altijd in de buurt
Klantenservice 24/7Klantenservice 24/7 0900 - 2 88 77 66 
Winkels
  • Bezoek één van onze winkels.
  • Altijd een winkel bij u in de buurt!
Vegro Nieuwsbrief
Ontvang regelmatig tips over positieve gezondheid en blijf op de hoogte van de laatste aanbiedingen en evenementen.

Max. 1 nieuwsbrief per week, uitschrijven altijd mogelijk


Alle genoemde prijzen zijn inclusief BTW en exclusief verzendkosten