Filters

De fysiotherapeut aan het woord: kuitheffen


Deze oefening* helpt jou bij het versterken van de kuitspieren, oefenen van de balans en verbeteren van de doorbloeding in de kuitspieren. Verbeteren van de doorbloeding van de kuitspieren kan de loopafstand vergroten. Het oefenen van de balans is  erg geschikt voor valpreventie. Wil je onderstaande oefeningen graag in één overzicht hebben? Vraag dan de beweegwaaier aan.


  • Uitgangshouding: sta in lichte spreidstand.

  • Uitvoering: hef de hielen van de grond. Houd de knieën gestrekt, laat de kracht uit de kuitspieren komen.

  • Doe de oefening 10 keer en neem daarna 30 seconden rust. Herhaal dit 3 keer. 

*Let bij het uitvoeren van de oefening op het volgende:

  • Wanneer je een stoel gebruikt voor extra steun, let er dan op dat die stevig is en geen wielen heeft;
  • Oefen niet op sokken of op een gladde ondergrond;
  • Heb je gezondheidsklachten en twijfel je of jij de oefeningen wel mag uitvoeren? Vraag dit na bij je huisarts of specialist;
  • Heb je moeite met een oefening en vraag jij je af of je deze wel goed uitvoert? Neem dan contact op met jouw fysiotherapeut;
  • Uitvoeren van de oefeningen doe je op eigen risico, en je bent zelf aansprakelijk voor eventuele blessures of schade die door de oefeningen zijn ontstaan.
Nieuwsbrief
Geef uw e-mailadres op en ontvang onze gratis nieuwsbrief.
Laden
Laden