Filters

De fysiotherapeut aan het woord: beenlift achterwaarts met stoel


Met deze oefening* verbeter je kracht in been- en bilspieren. Dit is belangrijk voor dagelijkse activiteiten, zoals lopen en traplopen, maar ook voor het opstaan uit een stoel. Deze oefening verbetert ook de balans en past daarom goed bij valpreventie. Wil je onderstaande oefeningen graag in één overzicht hebben? Vraag dan de beweegwaaier aan.


  • Uitgangshouding: sta in lichte spreidstand. 

  • Uitvoering: strek om de beurt het rechter- en linkerbeen achterwaarts. Blijf goed rechtop staan en laat de beweging alleen in de heupen plaatsvinden. 

  • Doe de oefening 10 keer met elk been en neem daarna 30 seconden rust. Herhaal dit 3 keer. 

* Let bij het uitvoeren van de oefening op het volgende:

  • Wanneer je een stoel gebruikt voor extra steun, let er dan op dat die stevig is en geen wielen heeft;
  • Oefen niet op sokken of op een gladde ondergrond;
  • Heb je gezondheidsklachten en twijfel je of jij de oefeningen wel mag uitvoeren? Vraag dit na bij je huisarts of specialist;
  • Heb je moeite met een oefening en vraag jij je af of je deze wel goed uitvoert? Neem dan contact op met jouw fysiotherapeut;
  • Uitvoeren van de oefeningen doe je op eigen risico, en je bent zelf aansprakelijk voor eventuele blessures of schade die door de oefeningen zijn ontstaan.
Nieuwsbrief
Geef uw e-mailadres op en ontvang onze gratis nieuwsbrief.
Laden
Laden