Filters

De fysiotherapeut aan het woord: appels plukken


Deze oefening* helpt jou bij het onderhouden van beweeglijkheid van de schouders én versterken van de schouderspieren. Dit is belangrijk voor het behouden van de zelfstandigheid. Bijvoorbeeld  voor zelf aan- en uitkleden. Wil je onderstaande oefeningen graag in één overzicht hebben? Vraag dan de beweegwaaier aan.

  • Uitgangshouding: zittend op een stoel; met de handen op de bovenbenen. 

  • Uitvoering: strek om de beurt de linker- en rechterarm langs de oren omhoog , alsof je een appel uit de boom plukt. Maak op het hoogste punt een grijpbeweging met de plukkende hand.

  • Doe de oefening 10 keer met beide armen en neem daarna 30 seconden rust. Herhaal dit 3 keer. 

* Let bij het uitvoeren van de oefening op het volgende:

  • Wanneer je een stoel gebruikt voor extra steun, let er dan op dat die stevig is en geen wielen heeft;
  • Oefen niet op sokken of op een gladde ondergrond;
  • Heb je gezondheidsklachten en twijfel je of jij de oefeningen wel mag uitvoeren? Vraag dit na bij je huisarts of specialist;
  • Heb je moeite met een oefening en vraag jij je af of je deze wel goed uitvoert? Neem dan contact op met jouw fysiotherapeut;
  • Uitvoeren van de oefeningen doe je op eigen risico, en je bent zelf aansprakelijk voor eventuele blessures of schade die door de oefeningen zijn ontstaan.
Nieuwsbrief
Geef uw e-mailadres op en ontvang onze gratis nieuwsbrief.
Laden
Laden