Moe wakker geworden? Bekijk de oorzaken & oplossingen

Word je regelmatig vermoeid wakker? Moe wakker worden kan verschillende oorzaken hebben. In dit artikel bespreken we de meest voorkomende redenen voor vermoeidheid bij het opstaan: een ongezonde levensstijl (1) en slechte slaapgewoonten (2). Wat kun je zelf doen om fit wakker te worden?

Ongezonde levensstijl


Voldoende slaap, voldoende beweging en gezonde voeding vormen de basis voor een goede gezondheid. Ze zijn altijd met elkaar verbonden. Wie bijvoorbeeld onvoldoende slaapt, ontbreekt het overdag aan de energie om voldoende te bewegen, of een gezonde maaltijd op tafel te zetten. Heb je ‘s ochtends moeite met wakker worden? Dan is dat misschien een teken dat er ook iets niet in orde is met jouw voeding of de mate waarin je beweegt. Daar kun je dus beginnen! Geen zorgen: het is lang niet altijd nodig om je volledige levensstijl om te gooien. Kleine veranderingen kunnen al helpen.
  • Gezonde voeding begint met voldoende water drinken (minstens 2,5 liter) en drie vaste maaltijden op een dag.
  • Heb je ‘s avonds trek? Houd het dan bij een lichte snack. Door een zware maaltijd, kort voor het slapengaan, moet jouw lichaam hard aan het werk en is het moeilijker om in slaap te vallen.
  • Ook alcohol en cafeïne hebben een negatieve invloed op jouw slaapkwaliteit. Probeer het gebruik ervan te beperken en drink ‘s avonds geen koffie: de afbraak van cafeïne duurt langer dan je denkt.
  • Om aan voldoende beweging te komen, hoef je echt niet elke dag naar de sportschool. Bewegingstrainers, zoals een fietstrainer voor onder jouw bureau, zijn een makkelijke manier om in beweging te blijven terwijl je aan het werk bent.
  • Er zijn verschillende hulpmiddelen voor jouw rug- en zithouding verkrijgbaar, zoals een balanskussen of gymbal, om jouw buik- en rugspieren soepel te houden.
  • Zorg dat je minstens 2,5 uur per week wat intensiever beweegt. Dat kan thuis, bijvoorbeeld op een fitnessapparaat, maar een stevige wandeling in de buitenlucht doet ook wonderen.

Slechte slaapgewoonten


Hoeveel uur je zou moeten slapen, verschilt per persoon en per leeftijd. De meeste volwassenen hebben tussen de 7 en 9 uur slaap nodig. Maar slapen gaat niet alleen over kwantiteit (hoeveel uur je per nacht slaapt) maar ook om de kwaliteit (hoe effectief jouw slaap is). Om de kwaliteit van jouw nachtrust te verbeteren, kun je een aantal dingen doen:
  • Zorg voor een vast slaapritme. Ga iedere dag op een vaste tijd naar bed en zet iedere dag op hetzelfde tijdstip de wekker - ook in het weekend.
  • Zorg voor een goede omgeving: voldoende ventilatie en een donkere slaapkamer zorgen voor een diepere slaap. Goede hoofdkussens, matrassen en (hypoallergeen) beddengoed zijn ook heel belangrijk voor een goede nachtrust, zeker wanneer je een medische aandoening hebt.
  • Voor het slapengaan is het belangrijk om het licht te dimmen, maar overdag is voldoende daglicht juist erg belangrijk voor jouw bioritme. Haal regelmatig een frisse neus of overweeg een daglichtlamp als je niet in de gelegenheid bent om voldoende buiten te komen.

Kunnen we jou helpen?

Bij Vegro hebben we een ruim assortiment aan hulpmiddelen, om ervoor te zorgen dat jij goed de nacht doorkomt. Deze hulpmiddelen kun jij bij ons kopen of voor een bepaalde tijd lenen. Dat is in sommige gevallen zelfs gratis, als je daarvoor in aanmerking komt. We helpen jou graag!

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!


Wil jij op de hoogte blijven van alle acties, evenementen en ontwikkelingen van Vegro? Schrijf je dan in voor de maandelijkse nieuwsbrief.
Laden
Laden
Waarom Vegro?
Uit voorraad leverbaarUit voorraad leverbaar
Snelle leveringSnelle levering
Met ruim 60 winkels altijd in de buurtAltijd in de buurt
Klantenservice 24/7Klantenservice 24/7 0900 - 2 88 77 66 
Winkels
  • Bezoek één van onze winkels.
  • Altijd een winkel bij u in de buurt!
Vegro Nieuwsbrief
Ontvang regelmatig tips over positieve gezondheid en blijf op de hoogte van de laatste aanbiedingen en evenementen.

Max. 1 nieuwsbrief per week, uitschrijven altijd mogelijk


Alle genoemde prijzen zijn inclusief BTW en exclusief verzendkosten