Het herstellen van de conditie

Als jij aan het herstellen bent van bijvoorbeeld een langdurige ziekenhuisopname of longklachten, is een daling van de conditie vaak het gevolg. En doordat je bij de minste inspanning al uitgeput raakt, heb je misschien de neiging om nog minder te bewegen. Maar jouw spieren en gewrichten hebben juist beweging nodig en een gebrek hieraan kan het herstelproces vertragen.

Probeer daarom – als jouw lichaam dit toelaat – te trainen op het maximale van jouw kunnen*. Dit hoeven geen intensieve trainingen te zijn; kleine oefeningen kunnen al verschil maken. Het is wel belangrijk dat je het elke dag doet. Alleen dan zul jij een positief verschil merken aan jouw conditie. Hoe krijg jij je conditie weer op peil, met én zonder apparatuur? Je leest het in dit artikel.

Conditie trainen met apparatuur

Tunturi hometrainer Competence F20


Met een hometrainer verbeter jij je conditie, maar houd je ook je gewicht op peil. Bijvoorbeeld met de Tunturi hometrainer Competence F20. Een comfortabel apparaat waarbij je kunt kiezen uit 3 trainingsprogramma’s en 8 weerstandniveaus: de perfecte manier om langzaamaan je conditie terug te krijgen.

Tunturi Roeitrainer Cardio FIT R60W


Met een roeitrainer zet jij alle belangrijke spiergroepen aan het werk en bouw je langzaam weer spiermassa op. De training net wat intensiever maken? Kies dan voor de Roeitrainer Cardio R60W. Dit apparaat heeft een watertank met 6 verschillende waterniveaus. Dichterbij het echte roeigevoel kom je niet!

Tunturi Loopband Cardio Fit T35


Variatie in jouw trainingen is met deze loopband een feit. Door maar liefst 41 verschillende trainingsprogramma’s is geen dag van de maand hetzelfde. Hardlopen met een hoge of lage snelheid, intervallen of hellingen; jij kiest het programma dat past bij jouw persoonlijke situatie.

Sissel® Securemax Ball gymbal


Met de Sissel Securemax Ball versterk jij de rugspieren en ontlast jij de wervelkolom. Op deze gymbal zit jij automatisch rechter en ontwikkel je een betere zithouding. Maar je kunt de gymball ook inzetten voor trainingen. Gebruik de gymball bijvoorbeeld als gewicht, bij buikspieroefeningen, of bij squats tegen de muur.

Conditie trainen zonder apparatuur



Daarnaast kun jij dagelijks lichamelijke oefeningen doen zonder apparatuur, om jouw conditie weer op te bouwen. Let op: onderstaande oefeningen lijken makkelijk, maar kunnen toch zwaar zijn als je weinig conditie hebt. Stop met de oefeningen als deze te zwaar zijn en kijk of je het later opnieuw kunt proberen.

Oefening 1: het trainen van de onderbenen


Voor deze oefening ga je plat op bed liggen. Span je kuiten aan en wijs je tenen zover mogelijk naar voren. Houd even vast en buig daarna je tenen zover mogelijk naar achteren. Je voelt deze oefening in je scheenbenen en kuiten. Herhaal een paar keer waar mogelijk.

Oefening 2: het trainen van de armen


Voor deze oefening kan je liggen, zitten of staan. Houd jouw armen naast je lichaam en lift deze omstebeurt omhoog. Kijk of je steeds een stukje hoger kunt.

Je kunt natuurlijk ook variëren met deze oefening, bijvoorbeeld door de armen opzij te bewegen en boven je hoofd te liften. Of je strekt je armen voor je uit, houd een voorwerp vast met beide handen en beweeg deze langzaam op en neer.

Probeer de oefeningen te herhalen, maar ga niet te snel. Als je elke dag traint, houd je het steeds een beetje langer vol!

Oefening 3: de bovenbenen trainen


Ga voor deze oefening op een stoel of op de bank zitten. Zet jouw voeten plat op de grond en je benen een stukje uit elkaar. Plaats jouw handen naast je op de bank of stoel en gebruik deze om jezelf af te zetten. Buig naar voren en sta langzaam op. Herhaal deze oefening minstens drie keer en neem daarna even pauze. Gaat dit goed? Kijk dan of het lukt om de oefening wat vaker te herhalen.

Oefening 4: knie-oefeningen


Deze oefening kun je liggend, zittend of staand doen. Buig je knie richting jouw neus en houd deze vast met de handen. Keer dan weer langzaam terug naar de startpositie. Kijk of jij steeds een stukje verder kunt komen, maar let op dat je jouw benen niet overrekt.

Oefening 5: mini-squats


Voor deze oefening ga je achter een stoel staan. Rust met jouw handen op de rugleuning en spreid je voeten een stukje uit elkaar. Houd je rug recht en buig langzaam door de knieën. Kom weer langzaam omhoog. Kijk of jij steeds een stukje verder kunt buigen.

Longfunctie herstellen


Naast het verliezen van de conditie, ervaren veel mensen longschade na het herstellen van een bepaalde aandoening. Meer weten over hoe jij zelf jouw longfunctie kunt verbeteren? Lees dan ons artikel over het herstellen van de longfunctie.

* Overleg altijd met jouw (huis)arts, fysiotherapeut of verpleegkundige of fysieke inspanning weer is toegestaan.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!


Wil jij op de hoogte blijven van alle acties, evenementen en ontwikkelingen van Vegro? Schrijf je dan in voor de maandelijkse nieuwsbrief.
Laden
Laden
Waarom Vegro?
Uit voorraad leverbaarUit voorraad leverbaar
Snelle leveringSnelle levering
Met ruim 60 winkels altijd in de buurtAltijd in de buurt
Klantenservice 24/7Klantenservice 24/7 0900 - 2 88 77 66 
Winkels
  • Bezoek één van onze winkels.
  • Altijd een winkel bij u in de buurt!
Vegro Nieuwsbrief
Ontvang regelmatig tips over positieve gezondheid en blijf op de hoogte van de laatste aanbiedingen en evenementen.

Max. 1 nieuwsbrief per week, uitschrijven altijd mogelijk


Alle genoemde prijzen zijn inclusief BTW en exclusief verzendkosten