Beter slapen

8 Tips om beter te slapen

Wilt u uw nachtrust verbeteren? Wij geven u acht tips die u zelf kunt toepassen om beter te slapen.
  1. Zorg voor een slaapritme. Als u regelmatig op verschillende tijden slaapt en opstaat, raakt uw biologisch (circadiaans) ritme in de war. Ga daarom zoveel mogelijk rond dezelfde tijd naar bed en sta op vaste tijden op. Regelmaat in uw eetpatroon zorgt ook voor een betere nachtrust.

  2. Vermijd beeldschermen vlak voor het slapengaan. Telefoons, computerschermen en tablets; allemaal stellen ze u bloot aan blauw licht. Blauw licht vermindert tijdelijk de productie van melatonine, een hormoon dat ervoor zorgt dat u slaap krijgt. Door blauw licht 'denkt' uw lichaam dus dat het overdag is, en dat is niet het moment om te slapen!

  3. Zorg ervoor dat uw slaapkamer ingericht is om te slapen. De slaapkamer is bedoeld om in te slapen. Dat klinkt logisch, maar veel mensen werken vanuit bed. Geen goed idee, want dan denkt uw lichaam dat u moet werken als u in bed ligt. Zorg ook voor een goed matras en een goed kussen, voldoende ventilatie en koelte, en beperk licht en geluid van buitenaf.

  4. Minder uw inname van cafeïne voor het slapengaan. Het effect van koffie op slapeloosheid wordt grof onderschat. Koffie vermindert de aanmaak van melatonine, een hormoon dat ervoor zorgt dat u slaap krijgt (lees ook tip 2). De hoeveelheid cafeïne in uw lichaam halveert pas na 5 à 6 uur. Drinkt u dus om 16:00 uur 10 milligram cafeïne, dan zit er tussen 22:00 en 23:00 uur nog 5 milligram cafeïne in uw systeem. Hoe meer koffie u drinkt, hoe langer het duurt voordat de cafeïne uit uw systeem is.

  5. Minder uw inname van alcohol voor het slapengaan. Door alcohol valt u misschien sneller in slaap; de kwaliteit van slaap wordt echter veel slechter.

  6. Slaap genoeg, maar niet te veel. Een tekort aan slaap is niet goed, maar te veel slapen heeft ook negatieve gevolgen. Ga na hoeveel slaap u nodig heeft. Volwassenen hebben gemiddeld aan zeven à acht uur slaap per nacht voldoende. Ouderen hebben meestal genoeg aan zeven uur of minder.

  7. Los een piekerkwartiertje in. Overdag zijn we druk bezig met van alles en nog wat. Veel mensen hebben pas vlak voor het slapengaan tijd om over zichzelf en de dag na te denken en daardoor liggen zij lang wakker. Verwerk uw gedachtes eerder; neem ruim voor het slapengaan een kwartier de tijd om te piekeren over de indrukken van de dag. 

  8. Doe yoga-oefeningen. Yoga helpt u om tot rust te komen. Meer informatie over yoga en ontspanning vindt u op onze adviespagina over yoga.
Bent u overdag moe? Een dutje van vijftien minuten is genoeg om uw hersenen extra energie te geven. Sommige mensen denken dat overdag slapen slecht is omdat het de nachtrust belemmert. Een heel kort dutje is echter geen probleem. 
Laden
Laden
Waarom Vegro?
Uit voorraad leverbaarUit voorraad leverbaar
Snelle leveringSnelle levering
Met ruim 60 winkels altijd in de buurtAltijd in de buurt
Klantenservice 24/7Klantenservice 24/7 0900 - 2 88 77 66 
Winkels
  • Bezoek één van onze winkels.
  • Altijd een winkel bij u in de buurt!
Vegro Nieuwsbrief
Ontvang regelmatig tips over positieve gezondheid en blijf op de hoogte van de laatste aanbiedingen en evenementen.

Max. 1 nieuwsbrief per week, uitschrijven altijd mogelijk


Alle genoemde prijzen zijn inclusief BTW en exclusief verzendkosten