14 tips om je bloeddruk te verlagen

Een hoge bloeddruk brengt een aantal risico’s met zich mee. Zo vergroot het de kans kans op hart- en vaatziekten. Heb je een hoge bloeddruk? Dan is het verstandig om je bloeddruk te verlagen. Artsen schrijven soms medicijnen voor die je bloeddruk verlagen. Maar gelukkig kun je zelf ook je bloeddruk verlagen door zo gezond mogelijk te leven. Om je te helpen, zetten we 14 tips voor je op een rij.

Je bloeddruk verlagen: dit moet je doen


Om je bloeddruk te verlagen, zijn er aantal dingen die je moet doen en die je moet laten. Met een aantal kleine, maar belangrijke veranderingen in je levensstijl bereik je eenvoudig een lagere bloeddruk.


1. Eten volgens de Schijf van Vijf


Wat je eet heeft een grote invloed op je bloeddruk. Een gezonde en gevarieerde voeding is daarom één van de belangrijkste tips om je bloeddruk te verlagen. Zorg goed voor jezelf door volgens de Schijf van Vijf te eten. Hier staan voedingsmiddelen in die goed zijn voor je hart- en bloedvaten.


2. Zorg voor voldoende beweging


Naast een gezonde voeding, is het belangrijk om voldoende te bewegen. Een goede regel om je aan te houden is om elke week minimaal 2,5 uur te bewegen. Dit verlaagt je bloeddruk. Veel stilzitten werkt juist andersom. Om aan voldoende beweging te komen, hoef je niet altijd te sporten. Wandelen, fietsen en tuinieren tellen bijvoorbeeld ook mee.


3. Eet genoeg groente en fruit


De schijf van vijf zegt het ook al, maar groente en fruit eten is zo belangrijk. Eet elke dag minsten 250 gram groenten en twee stuks fruit. Groente en fruit zijn erg goed voor je gezondheid en verlagen het risico op hart- en vaatziekten.


Het advies is om te variëren tussen verschillende groente- en fruitsoorten. Zo krijg je alle belangrijke voedingsstoffen binnen.


4. Leer omgaan met stress


Spanning en stress verhogen je bloeddruk. Heb je veel stress of maak jij je regelmatig druk? Dan is het goed om beter te leren omgaan met spanning en stress. Dat kan bijvoorbeeld met ontspanningsoefeningen. Vaak werkt bewegen of sporten ook ontspannend. Zo sla je twee vliegen in één klap. 


Leestip: Top 5 yoga-oefeningen voor ouderen.


5. Val af bij overgewicht


Heb je last van overgewicht? Dan is de kans groot dat je een hogere bloeddruk hebt. Met een gezonde voeding en meer beweging kun je een aantal kilo’s (of meer) kwijtraken. Iedere vijf kilo die je verliest zorgt voor een 3 tot 10 mmHg verlaging van je bovendruk.


6. Eet voldoende vezels


Vezels helpen je om je bloeddruk te verlagen. Vezels zitten onder andere in:

  • Groente;

  • Fruit;

  • Peulvruchten;

  • Noten;

  • Volkorenproducten.

7. Drink zwarte en groene thee


Zwarte en groene thee zijn bewezen bloeddrukverlagend te werken. Drie koppen per dag zijn al genoeg voor een goede gezondheid.


8. Zorg dat je genoeg kalium binnenkrijgt


Kalium is een belangrijke voedingsstof voor je lichaam. Het is een mineraal dat je bloeddruk op natuurlijke manier verlaagt. Het zit onder andere in groente en fruit. Een tip is om groenten in weinig water te koken, of voor stomen of roerbakken te kiezen. Zo blijft er meer kalium bewaard in de groenten.


Je bloeddruk verlagen: dit moet je laten


Nu je weet wat je moet doen om je bloeddruk te verlagen, is het tijd om te kijken naar de dingen die je moet laten. Ontdek de 5 tips hieronder:


9. Stop met roken


Roken is ongezond. Het verhoogt het risico op een hoge bloeddruk en hart- en vaatziekten. Probeer daarom te stoppen met roken of minder te roken. We begrijpen dat stoppen of minderen met roken erg moeilijk kan zijn. Neem contact op met je huisarts als je hulp nodig hebt.


10. Eet of drink geen producten met zoethout


Producten met zoethout kunnen je bloeddruk verhogen. Dat is een feit. Zoethout bevat een stofje dat je bloeddruk verhoogt. Dit stofje heet glycyrrhizinezuur. Gebruik daarom geen producten met zoethout.


Glycyrrhizinezuur, het stofje dat je bloeddruk verhoogt, zit ook in drop. Eet daarom zo weinig mogelijk drop. Beperk het tot een aantal dropjes per dag.


13. Vermijd zout


Je bloeddruk verlagen doe je gemakkelijk door zout te vermijden. Heb je een hoge bloeddruk? Als je iedere dag 3 gram minder zout gebruikt, verlaag je de bovendruk gemiddeld met 3,6-5,6 mmHg.

Eet daarom minder producten die veel zout bevatten, zoals:

  • Snacks;

  • Kant-en-klare maaltijden;

  • Soep uit blik;

  • Vleeswaren;

  • Kaas.

14. Drink minder alcohol


Alcohol verhoogt je bloeddruk. Hoe meer je drinkt, hoe groter het risico op een hoge bloeddruk. Drink je veel alcohol? Dan is het verstandig om minder te drinken om je bloeddruk te verlagen. Het advies: drink maximaal één glas per dag en doe dat niet iedere dag.


Zelf je bloeddruk bijhouden


We hopen dat deze tips je helpen om je bloeddruk te verlagen. Maar hoe weet je eigenlijk of de tips helpen? Een betrouwbare bloeddrukmeter kan uitkomst bieden. Je meet daarmee gemakkelijk zelf je bloeddruk. Vegro heeft een aantal goede bloeddrukmeters voor je. 


Koop of huur hier een van onze bloeddrukmeters. Of kijk naar ons volledige assortiment bovenarmbloeddrukmeters en polsbloeddrukmeters.

Bloeddrukmeter
Nr. 70100

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!


Wil jij op de hoogte blijven van alle acties, evenementen en ontwikkelingen van Vegro? Schrijf je dan in voor de maandelijkse nieuwsbrief.
Laden
Laden
Waarom Vegro?
Uit voorraad leverbaarUit voorraad leverbaar
Snelle leveringSnelle levering
Met ruim 60 winkels altijd in de buurtAltijd in de buurt
Klantenservice 24/7Klantenservice 24/7 0900 - 2 88 77 66 
Winkels
  • Bezoek één van onze winkels.
  • Altijd een winkel bij u in de buurt!
Vegro Nieuwsbrief
Ontvang regelmatig tips over positieve gezondheid en blijf op de hoogte van de laatste aanbiedingen en evenementen.

Max. 1 nieuwsbrief per week, uitschrijven altijd mogelijk


Alle genoemde prijzen zijn inclusief BTW en exclusief verzendkosten