Gezonder leven? 11 tips voor een gezonde leefstijl

Goed eten, bewegen en slapen. Het klinkt misschien makkelijk, maar voor veel mensen is het een grote uitdaging. Met deze 11 tips voor een gezonde leefstijl helpen we je graag op weg.

Wat is een gezonde leefstijl?


Gezond leven draait om drie dingen: goed eten, bewegen en slapen. Dat klinkt misschien makkelijk, maar veel mensen vinden gezond leven erg moeilijk. Bijvoorbeeld omdat ze veel (zittend) werken. Of omdat ze niet zo goed ter been zijn.

Waarom is gezond leven belangrijk?


Slechte eetgewoontes en onvoldoende beweging kunnen het risico op hart- en vaatziekten vergroten. Een slechte lichamelijke conditie vergroot ook de kans op een lelijke valpartij. En je kunt last van valangst krijgen. Ook slaaptekort kan vervelende gevolgen hebben. Je kunt bijvoorbeeld vergeetachtiger worden.

Hoe begin je aan een gezonde levensstijl? 


Begin met kleine stapjes. Wil je gezonder eten? Begin de dag met een stuk fruit. Te veel (fruit)suiker is niet goed voor je, dus kijk ook waar je kunt minderen. Koffie en thee met suiker, en suikerhoudende frisdranken zijn echte boosdoeners. Vind je het moeilijk om voldoende te sporten? Bewegingstrainers, zoals een fietstrainer voor onder je bureau, zijn een gemakkelijke manier om (zittend) in beweging te blijven. Voor een goede nachtrust kan een goede slaapomgeving helpen. Kies voor luchtig bedtextiel en leg je telefoon of tablet een half uur voor het slapengaan weg.


Hoe kun je gezond leven? Lees hier 10 tips


Met deze 10 tips wordt jouw leven snel en makkelijk een stuk gezonder.

1. Drink 2,5 liter water per dag


Voldoende water drinken heeft veel voordelen. Het helpt gifstoffen afvoeren, afvallen, vermoeidheid verminderen en meer. Drink voor elke maaltijd een groot glas water en zorg dat je altijd een flesje water bij de hand hebt.

2. Zorg voor een goed ontbijt


Je lichaam heeft energie nodig om de dag te beginnen! Eet een stuk fruit en bijvoorbeeld een volkorenboterham, of een schaaltje kwark met noten, fruit en/of muesli. Vermijd zoet en zwaar beleg, zoals Nutella of vette worst.

3. Eet langzaam


Door goed te kauwen kunnen je darmen de maaltijd makkelijker verwerken. Je merkt ook gauw dat je voldoende gegeten hebt, dus je eet minder snel te veel.

4. Eet regelmatig


Drie hoofdmaaltijden per dag is een goede start. Hiermee voorkom je dat je tussendoor ineens een eetbui krijgt.

5. Eet gevarieerd


Als je de Schijf van Vijf aanhoudt weet je zeker dat je de juiste voedingsstoffen binnenkrijgt. Eet dus groenten (1), fruit (2), vis (3), noten (4) en volkorenproducten (5). In dit artikellees je meer over gezond eten.


6. Beperk alcohol en cafeïne


Alcohol bevat veel calorieën. Het zorgt bovendien voor een minder goede nachtrust, net als cafeïne. Toch behoefte aan iets ‘pittigs’? Experimenteer eens een (koude) kruidenthee of gember.

7. Slaap lang (maar niet te lang!)


Hoeveel slaap je nodig hebt is afhankelijk van je leeftijd. Zeven tot acht uur slaap per nacht is een goed begin. Merk je dat je na zeven tot acht uur slaap nog steeds vermoeid bent? Dan is er misschien iets anders aan de hand. Bespreek het in dat geval met je huisarts.

8. Slaap regelmatig


Ga zoveel mogelijk rond dezelfde tijd naar bed en sta op vaste tijden op. Voor een goede nachtrust is het is heel belangrijk dat je lichaam ‘weet’ wanneer het naar bed moet en weer op moet staan. Lees hiermeer over een goede nachtrust.


9. Zorg voor voldoende beweging


Zorg ervoor dat je 30 minuten per dag matig intensief beweegt. Ga wandelen of fietsen. Koop of huur een bewegingstrainerof een hometrainer. Beweeg je niet meer zo gemakkelijk? Zorg voor een goede wandelstok, een looprek of goede rollator. Of doe yoga-oefeningen.

10. Zorg voor goede mondhygiëne


Regelmatig poetsen en flossen voorkomt dat bacteriën zich in je mond ophopen. Die veroorzaken niet alleen gaatjes, maar kunnen ook je algehele weerstand verminderen. Zorg dat je ook regelmatig naar de tandarts gaat.

Bonustip (11)


Lach en geniet! Zo verlaag je stress - en alle vervelende gevolgen daarvan. Wie goed in zijn vel zit zal zijn gezonde levensstijl bovendien veel makkelijker volhouden. Goed eten, bewegen en slapen dragen andersom ook weer bij aan een gelukkig gevoel. Met kleine stappen kun je ervoor zorgen dat je ook in een ‘opwaartse spiraal’ terechtkomt.

Kunnen we jou helpen?


Bij Vegro hebben we een ruim assortiment van hulpmiddelen die kunnen helpen bij een gezonde levensstijl. Deze hulpmiddelen kun je bij ons kopen of voor een bepaalde tijd lenen. Dat is in sommige gevallen zelfs gratis, als je daarvoor in aanmerking komt. Kijk ook eens bij onze andere artikelen over vitaliteit. We helpen je graag!

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!


Wil jij op de hoogte blijven van alle acties, evenementen en ontwikkelingen van Vegro? Schrijf je dan in voor de maandelijkse nieuwsbrief.
Laden
Laden
Waarom Vegro?
Uit voorraad leverbaarUit voorraad leverbaar
Snelle leveringSnelle levering
Met ruim 60 winkels altijd in de buurtAltijd in de buurt
Klantenservice 24/7Klantenservice 24/7 0900 - 288 77 66 (lokaal tarief)
Winkels
  • Bezoek één van onze winkels.
  • Altijd een winkel bij u in de buurt!
Vegro Nieuwsbrief
Ontvang regelmatig tips over positieve gezondheid en blijf op de hoogte van de laatste aanbiedingen en evenementen.

Max. 1 nieuwsbrief per week, uitschrijven altijd mogelijk


Alle genoemde prijzen zijn inclusief BTW en exclusief verzendkosten