Conflicten in zorgrelaties

Een conflict kennen we allemaal. Van een meningsverschil tot een verstoring van de relatie. Zowel in zorgrelaties als op het werk. Wat nu? Wat kunt u doen om een conflict te voorkomen? Hoe kunt u een conflict analyseren en hoe kunt u een conflict omdraaien naar iets positiefs?
Beschrijving
Conflicten komen overal voor, bijvoorbeeld op de werkvloer of tussen de cliënt en de zorgprofessional. Iedereen raakt wel eens in een conflict verzeild. Dat is op zich geen probleem. Een conflict kan zelfs zorgen voor een verbetering en verdieping in de relatie. Dit betekent wel dat u met een conflict moet kunnen omgaan.
Inhoud
De training geeft inzicht in de elementen van een conflict. U leert hoe u een conflict kunt analyseren. Welke kwesties spelen een rol en welke middelen kan u inzetten om een conflict te de-escaleren.
In de training komen de volgende onderwerpen aan bod:
- Kenmerken van een conflict
- Vormen van conflicten in zorgrelaties
- Modellen en theorieën van conflicten
- Verschillende conflictstijlen en inzicht in eigen stijlen
- Oefenen met conflictsituaties.
Na de training bent u in staat om een conflict te analyseren en daarmee het conflict te de-escaleren.
Doelgroep
De training is ontwikkeld voor iedereen die in een conflict zit, heeft gezeten of dreigt te raken. Het is een waardevolle aanvulling voor zorgprofessionals, maar ook voor de cliënt die conflicten ervaart met de zorgprofessional of mantelzorger. Naast het leren analyseren van een conflict bent u na deze training in staat om te bemiddelen tussen twee partijen in een conflict.
Beschrijving
Conflicten komen overal voor, bijvoorbeeld op de werkvloer of tussen de cliënt en de zorgprofessional. Iedereen raakt wel eens in een conflict verzeild. Dat is op zich geen probleem. Een conflict kan zelfs zorgen voor een verbetering en verdieping in de relatie. Dit betekent wel dat u met een conflict moet kunnen omgaan.
Inhoud
De training geeft inzicht in de elementen van een conflict. U leert hoe u een conflict kunt analyseren. Welke kwesties spelen een rol en welke middelen kan u inzetten om een conflict te de-escaleren.
In de training komen de volgende onderwerpen aan bod:
- Kenmerken van een conflict
- Vormen van conflicten in zorgrelaties
- Modellen en theorieën van conflicten
- Verschillende conflictstijlen en inzicht in eigen stijlen
- Oefenen met conflictsituaties.
Na de training bent u in staat om een conflict te analyseren en daarmee het conflict te de-escaleren.
Doelgroep
De training is ontwikkeld voor iedereen die in een conflict zit, heeft gezeten of dreigt te raken. Het is een waardevolle aanvulling voor zorgprofessionals, maar ook voor de cliënt die conflicten ervaart met de zorgprofessional of mantelzorger. Naast het leren analyseren van een conflict bent u na deze training in staat om te bemiddelen tussen twee partijen in een conflict.
