Tips voor mantelzorgers

Misschien dat u er niet altijd bij stilstaat, maar de kans dat u mantelzorger wordt is aanwezig. Mantelzorger wordt u vaak namelijk onbewust, zeker als het een dierbare betreft. Mantelzorg kan een erg zware taak zijn. Het is vaak de eerste keer dat iemand geconfronteerd wordt met een ernstige ziekte en alle zorgen die daarbij komen kijken. Dit vergt fysiek en emotioneel veel energie. Mantelzorg betekent niet alleen zorgen voor een ander, maar ook zorgen voor uzelf. Dit is misschien niet altijd even makkelijk, maar wel een voorwaarde om de zorg van een ander op u te kunnen nemen.

10 tips voor een mantelzorger


Hieronder leest u 10 tips die u kunnen helpen bij uw mantelzorgwerkzaamheden.

1. Verzamel informatie

Zorg dat u zo uitgebreid mogelijk geïnformeerd bent over het ziektebeeld en behandeling van uw naaste. Kennis van de ziekte en de gevolgen hiervan kan ervoor zorgen dat u gedragingen beter begrijpt en sneller accepteert. Ook leert u hoe u moet handelen in bepaalde situaties.

2. Houd een (digitaal) zorgdagboek bij als u de zorg deelt

Hierin kunt u bijhouden wie wat doet, wanneer bepaalde afspraken zijn gemaakt en hoe het met uw naaste gaat. Zo komt u nooit voor onaangename verassingen te staan. U kunt hierin bijvoorbeeld ook bepaalde symptomen van uw naaste bijhouden. Voor een dokter is dit een handige manier om te bepalen wat er aan de hand is.

3. Zorg voor een noodplan

Mocht er onverwachts iets gebeuren, dan kunt u altijd het noodplan in werking stellen. Dit geeft u rust in een situatie waar u niet op gerekend heeft. U kunt bijvoorbeeld gebruikmaken van het Noodplan, ontwikkeld door De Landelijke Huisartsenvereniging, MantelzorgNL en het Expertisecentrum Mantelzorg.

4. Praat over uw gevoelens

Het verlies van de gezondheid van een naaste kan moeilijk zijn om te verwerken en iedereen doet dit op zijn of haar eigen manier. Het belangrijkste is om niet alleen met negatieve gevoelens rond te blijven lopen. U kunt bij uw huisarts aangeven dat u het moeilijk heeft en bespreken hoe u ondersteund kunt worden.

5. Vraag om hulp

Als mantelzorger heeft u het druk genoeg. Voor een ander zorgen kan immers een zware taak zijn. Wees niet bang om een keer iemand in uw familie- of vriendenkring om hulp te vragen. Soms willen mensen wel helpen, maar weten ze niet of u het op prijs stelt. Erover praten kan misverstanden voorkomen. Ook zou u kunnen overwegen om een mantelzorgmakelaar in te schakelen. De mantelzorgmakelaar kan bepaalde taken van u overnemen, zodat u minder wordt belast.

6. Bespreek uw werksituatie

Bent u mantelzorger, maar heeft u daarnaast nog een baan? Dit kan erg lastig zijn om te combineren. U kunt met uw werkgever bespreken wat mogelijk is, bijvoorbeeld werken op aangepaste tijden.

7. Verdiep u in mantelzorgvergoeding

Mantelzorg is onbetaald werk, maar toch bestaan er verschillende vergoedingen waar u wellicht recht op heeft. Op de website van de Rijksoverheid kunt u meer lezen over de beschikbare vergoeding, en bekijken welke situatie voor u van toepassing is.

8. Wees trots op wat u doet

Als mantelzorger heeft u al gauw de neiging om uzelf weg te cijferen. Ook is het voor anderen soms vanzelfsprekend dat u zorg voor iemand draagt, waardoor mantelzorgers (helaas!) te weinig complimenten krijgen. Een complimentje geeft iemand vaak meer energie en waardering. Besef dat wat u voor uw naaste doet bijzonder is, en u verdient daarvoor een compliment!

9. Neem signalen van overbelasting serieus

Zorgen voor een naaste kan zowel geestelijk als lichamelijk erg zwaar zijn. Neem signalen serieus, want overspannenheid of oververmoeidheid sluipen erin voordat u er erg in heeft. Maak regelmatig tijd vrij voor ontspanning, zoals yoga of uitstapjes met vrienden of familie. Zo voorkomt u dat u in een isolement of in een sleur raakt.

10. Heb een positieve instelling

Het is begrijpelijk dat u zich zorgen maakt om de situatie van uw naaste. Maar in het verleden blijven hangen, of juist te veel zorgen maken om de toekomst, weerhoudt u ervan om de huidige situatie te accepteren. Door een positieve houding aan te nemen kunt u het werk voor uzelf dragelijker maken, maar kunt u ook positief bijdragen aan de gemoedstoestand van uw naaste.
Laden
Laden
Waarom Vegro?
Uit voorraad leverbaarUit voorraad leverbaar
Snelle leveringSnelle levering
Met ruim 60 winkels altijd in de buurtMet ruim 60 winkels altijd in de buurt
Klantenservice 24/7Klantenservice 24/7 0900 - 2 88 77 66 
Winkels
  • Bezoek één van onze winkels.
  • Altijd een winkel bij u in de buurt!
Vegro Nieuwsbrief
Ontvang regelmatig tips over positieve gezondheid en blijf op de hoogte van de laatste aanbiedingen en evenementen.

Max. 1 nieuwsbrief per week, uitschrijven altijd mogelijk


Alle genoemde prijzen zijn inclusief BTW en exclusief verzendkosten