Advies over een goede zithouding

Een verkeerde zithouding kan ernstige nek- en rugklachten veroorzaken. Gelukkig kun je dit met een paar simpele aanpassingen makkelijk voorkomen. Lees hier alles over een goede zithouding.

Waarom is een goede zithouding belangrijk?


Een verkeerde zithouding zorgt voor onnodige belasting van de natuurlijke S-vorm van je wervelkolom. Dit kan op den duur leiden tot vervelende klachten. Je kunt daarbij denken aan rugklachten, spierpijn, last van de gewrichten, zenuw- of aderafknellingen, maar ook huid- en weefselirritatie, spijsverteringsproblemen en zelfs ademhalingsmoeilijkheden. Wist je dat ongeveer 80% van de volwassenen wel eens last heeft van rugklachten, en 20% zelfs regelmatig? Een gezonde zithouding is dus erg belangrijk.

Hoe stel ik mijn bureau en (bureau)stoel goed in?


De meeste mensen brengen op een werkdag heel wat uren achter hun bureau door. Maar zelfs de beste stoelen kunnen klachten veroorzaken als ze onjuist zijn ingesteld. Houd daarom het volgende stappenplan aan:

1. Begin met de zitting van je bureaustoel: stel de hoogte zo in, dat je heupen zich iets hoger dan je knieën zijn. Zorg dat er een gebalde vuist tussen je knieholte en de voorkant van je stoel zit; zo weet je zeker dat je de juiste zitdiepte hebt;

2. Stel dan de rugleuning in: de lumbaalsteun, de bolling onderaan de rugleuning, is het belangrijkst: zorg ervoor dat deze goed in je rugholte valt;

3. Tijd voor de armleuningen: plaats je vingers op je sleutelbeen en laat je arm omlaag hangen. Stel de armleuning dan zo in dat de leuning je elleboog raakt;

4. Heb je een verstelbaar bureau? Zorg er dan voor dat deze gelijk staat aan je armsteun. Zorg dat het beeldscherm van je computer of laptop op ooghoogte staat en je recht naar het scherm kijkt;

5. Heb je geen bureaustoel? Overweeg dan een ergonomisch zitkussen.

Wat kan ik nog meer doen voor een goede zithouding?


Beweging tijdens het zitten is erg belangrijk. Beweging zorgt namelijk voor voldoende ruimte tussen de tussenwervelschijven in de rug. Wanneer je te lang in dezelfde positie blijft zitten, kunnen zenuwen bekneld raken. Dit veroorzaakt extra pijn. Probeer daarom, waar mogelijk, regelmatig van positie te veranderen of even kort op te staan. Een sta-opstoel kan hierbij helpen. In de video laten we zien hoe je de spieren actief kunt houden tijdens het zittend of staand werken.



Kunnen we jou helpen?


Bekijk hier ons uitgebreide aanbod aan ergonomische zitkussens en sta-opstoelen. Heb je nog vragen over het vinden van een goede zithouding? Of weet je niet welke sta-opstoel voor jouw situatie geschikt is? Neem dan gerust contact met ons op. We denken graag met je mee.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!


Wil jij op de hoogte blijven van alle acties, evenementen en ontwikkelingen van Vegro? Schrijf je dan in voor de maandelijkse nieuwsbrief.
Laden
Laden
Waarom Vegro?
Uit voorraad leverbaarUit voorraad leverbaar
Snelle leveringSnelle levering
Met ruim 60 winkels altijd in de buurtAltijd in de buurt
Klantenservice 24/7Klantenservice 24/7 0900 - 2 88 77 66 
Winkels
  • Bezoek één van onze winkels.
  • Altijd een winkel bij u in de buurt!
Vegro Nieuwsbrief
Ontvang regelmatig tips over positieve gezondheid en blijf op de hoogte van de laatste aanbiedingen en evenementen.

Max. 1 nieuwsbrief per week, uitschrijven altijd mogelijk


Alle genoemde prijzen zijn inclusief BTW en exclusief verzendkosten