Gezond zitten

Veel en lang zitten is niet gezond. Maar soms kan het niet anders, bijvoorbeeld bij lichamelijke beperkingen, of langdurig thuiswerken. Dan is het belangrijk om zo gezond mogelijk te zitten. Verkeerd zitten kan tot allerlei lichamelijke klachten leiden.

Gevolgen van verkeerd zitten


Bij achterover hangen in een stoel of bank wordt de rug plaatselijk te veel belast. Dit komt doordat de natuurlijk S-vorm van de wervelkolom in die houding niet wordt ondersteund. Na een tijdje zitten kan dit leiden tot vervelende klachten. Je kunt daarbij denken aan rugklachten, spierpijn, last van de gewrichten, zenuw- of aderafknellingen, maar ook huid- en weefselirritatie, spijsverteringsproblemen en zelfs ademhalingsmoeilijkheden. Daarnaast maakt een verkeerde houding het lastig om uit het zitmeubel op te staan.

Wist je dat ongeveer 80% van de volwassenen wel eens last heeft van rugklachten, en 20% zelfs regelmatig? Het is dus erg belangrijk om aandacht te schenken aan een gezonde zithouding.

Zithouding en beweging


Bij gezond zitten spelen twee zaken een grote rol: een goede houding en regelmatig bewegen tijdens het zitten.


1. Een goede houding


Wetenschappelijk onderzoek laat zien dat het lichaam in zithouding het best ondersteund wordt in een stoel die voldoet aan de volgende vier basisvoorwaarden:

  • de juiste zithoogte

    De juiste zithoogte bereik je wanneer je benen in een hoek van 90 graden op de grond staan. Een platte hand moet tussen de bovenkant van je knieholte en de zitting kunnen worden geschoven.

    Veel mensen denken dat een hoge zitting ervoor zorgt dat opstaan makkelijker wordt. Dit is echter niet het geval. Doordat je moeilijk met je voeten bij de grond kan komen, moet je veel kracht in je armen hebben om makkelijk op te staan. Een te hoge zitting kan bovendien de beenzenuwen afknellen, wat slapende benen kan veroorzaken.

    Bij een te lage zitting neemt je rug automatisch een ronde vorm aan. Je kunt dit zelf controleren door te gaan zitten en van een been de knie op te trekken. Je voelt dan dat je rug vanzelf gaat bollen.

  • de juiste zitdiepte

    Voor een goede zitdiepte van je bureaustoel is de lengte van je bovenbeen bepalend. Je kunt bij ergonomische bureaustoelen de zitdiepte bepalen door de rugleuning of zitting naar voren of naar achteren te schuiven. Bij het instellen van de juiste zitdiepte dient er ruimte te ontstaan tussen de knieholte en de voorkant van de zitting. Hierdoor kan de zitting van de bureaustoel niet je aderen afknellen. Een andere manier om genoeg ruimte tussen je knieholte en de zitting te meten is door wat ruimte vrij te houden waar je met je gebalde vuist doorheen kan.

  • de juiste armleuninghoogte

    Ontspan je schouders. Buig je armen in een hoek van ongeveer 90 graden. De armleuningen dienen de armen in die positie goed te ondersteunen. Stel de hoogte en de breedte van de armleuningen daar dus op af. Men is niet gewend om armleuningen te gebruiken. Je zal snel merken dat als je eraan gewend bent, je nek, schouders en armen minder spanning ervaren. De voorkant van de armleuningen dienen gelijk met de buik te lopen, zodat je kan aanschuiven tegen je bureau.

  • de juiste zithoek

    Nadat de juiste zithoogte en juiste zitdiepte zijn ingesteld staat de zithoek vaak al goed ingesteld. Toch is het belangrijk om extra aandacht te besteden aan de zithoek van je stoel. De juiste zithoek is van groot belang in het kader van gezond zitten. Bij een te grote hoek tussen de rugleuning en de zitting kun je onderuit zakken, en is de ondersteuning vanuit de rugleuning niet meer optimaal. De correcte zithoek is een vaste waarde van tussen de 95 en 105 graden. Bij een schuinere rug zakt men automatisch onderuit.

Hoe meer een stoel ‘op maat’ naar jouw lichaam is gemaakt of ingesteld, hoe meer ontspanning dit oplevert.

Bekijk hier ons volledige assortiment sta-opstoelen.


2. Veranderen van houding


Beweging tijdens het zitten is erg belangrijk, want dat zorgt voor voldoende ruimte van de tussenwervelschijven in de rug. Wanneer je te lang in dezelfde positie blijft zitten, kan het zijn dat zenuwen bekneld raken, wat weer extra pijn veroorzaakt. Probeer daarom, waar mogelijk, regelmatig van positie te veranderen of even kort op te staan. Een stoel waarin je zoveel mogelijk van houding kunt veranderen, kan lichamelijke klachten verminderen en voorkomen.

In de volgende video laten we zien hoe je de spieren actief kunt houden tijdens het zittend of staand werken.


Laden
Laden
Waarom Vegro?
Uit voorraad leverbaarUit voorraad leverbaar
Snelle leveringSnelle levering
Met ruim 60 winkels altijd in de buurtAltijd in de buurt
Klantenservice 24/7Klantenservice 24/7 0900 - 2 88 77 66 
Winkels
  • Bezoek één van onze winkels.
  • Altijd een winkel bij u in de buurt!
Vegro Nieuwsbrief
Ontvang regelmatig tips over positieve gezondheid en blijf op de hoogte van de laatste aanbiedingen en evenementen.

Max. 1 nieuwsbrief per week, uitschrijven altijd mogelijk


Alle genoemde prijzen zijn inclusief BTW en exclusief verzendkosten