Hulpmiddelverstrekking: zet cliënt centraal

vrijdag 01 april 2016

Omdenken over de hulpmiddelverstrekking via de Wmo moet, zowel in de branche als bij de gemeente en de gebruiker. Dat is de belangrijkste conclusie uit een gesprek van onder andere Support Magazine, andere hulpmiddelleveranciers en Tweede Kamerlid Otwin van Dijk. Ook Vegro zat hierbij en benadrukte dat er keuzevrijheid moet zijn en dat we de cliënt centraal moeten stellen.

Wanneer iemand een rolstoel of ander aangepast hulpmiddel nodig heeft kan hij terecht bij de gemeente. Echter merkt Vegro dat de cliënt hier niet altijd krijgt wat hij nodig heeft. Door aanbestedingsprocedures waar hard in onderhandeld wordt is het voor veel hulpmiddelenleveranciers niet meer mogelijk om mee te gaan in de prijzenslag. Gevolg: kwaliteit kan niet meer geboden worden en mensen moeten het doen met een standaardpakket. De cliënt staat niet meer centraal. Dat is ook de reden waarom Vegro een paar jaar geleden gestopt is met het deelnemen aan Wmo-aanbestedingstrajecten. Vegro wil cliënten hulp bieden met hulpmiddelen en zet zich daarom juist in voor kennisdeling en keuzevrijheid.

Vegro-directeur Karel Jonker benadrukte dat er geen connectie is tussen de zorgverzekering en de Wmo. Lees een verslag van het gesprek hier.

8.1
233 Thuiswinkel reviews

goed telefonisch geholpen door de verkoopafdeling

Henk 7-12-2016 09:33:37 meer...

Veilig winkelen

  • Veel producten op voorraad
  • Snelle levering
  • Veilig online betalen
  • Gratis klantenservice (24 uur / 7 dagen per week)